.

tisdag 11 januari 2011

Jakten på Olja har börjat

Nu är det som så att eftersom jag har lite likvida medel liggandes i portföljen har jag tänkt att använda dessa till att köpa olja när den står lågt i kurs och sälja när den skjuter i höjden (lättare sagt än gjort).  Det blir väl helt enkelt till att invänta nästa lilla börschrash som förhoppningsvis kommer innan sommaren.
  Jag är inte speciellt sugen på att köpa på mig mer bolag eftersom jag antagligen kommer flytta hela min portfölj till det nya investeringssparkontot i början på nästa år och mer bolag=mer courtageavgifter.  Men dyker det upp fina tillfällen att öka i mina nuvarande innehav så kommer jag att göra det.

Nu till Oljan. Som jag har förstått så finns det 2st utställare att välja emellan om man vill köpa certifikat som följer oljepriset, Royal Bank of Scotland (RBS) och Handelsbanken. Vilken av dessa skall man välja?

Personligen känner jag mig tryggare med Handelsbanken av någon anledning men som sagt det kanske finns fördelar med RBS.

Jag vet att jag har efterfrågat detta i något inlägg tidigare men ser ingen nackdel med att upprepa det =) Är det någon läsare som har tips på andra instrument som följer oljepriset så kom gärna med dom, så lite avgifter som möjligt välkomnas stort.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

2 kommentarer:

Micke sa...

Kommer du behålla dina aktier även när vi någon gång längre fram i tiden går in i en lågkonjunktur eller sälja och köpa på billigare nivåer? Eller hur tänker du ang. det?

john sa...

#Micke

Eftersom jag är ganska ny på det här med aktier fortfarande så kommer jag troligtvis köra på med utdelningsinvestering några år till eftersom det är en väldigt bra nybörjarstrategi pga att man inte behöver pricka in bottnar och toppar (man säljer inte av aktier utan köper bara mer vid börsras).

Men som sagt så kommer jag börja lite smått med att försöka köpa olja vid bottnar och sälja när den gått upp. Möjligtvis går jag över med denna strategi även på aktier längre fram när jag känner mig mer bekväm vid aktiehandel.

En annan sak som gör att jag nu i början är väldigt passiv med köp/sälj är att mina innehav är ganska små, detta gör att courtaget äter upp en stor del av varje aktieaffär. Detta problem försvinner förhoppningsvis om några år när jag vågar gå in med mer pengar i varje affär.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!