.

söndag 30 januari 2011

Teknisk Analys WTI Olja


















Ovan ser Ni en graf över Oljepriset (klicka i nederkant på bilden för att förstora). Jag tänkte försöka mig på en kalkylerad gissning på vart oljepriset är på väg genom att använda mig av teknisk analys.

I Fredags så drog oljan iväg rejält uppåt så det blir svårt att sia om vad som händer på måndag men som sagt jag skall göra ett försök:

- RSI (Relative strength Index)
RSI visar ett "ok" värde, går linjen upp till 70 är oljan överköpt och ner till 30 översåld. Just nu ligger värdet på ca 50 vilket gör det lite svårt att veta vad man skall göra för drag. Hade värdet legat på 30-40 hade köpsignal varit aktuell.

- Glidande medelvärden
I början av November 2010 korsade  MA 50 (den blå linjen) MA 200 vilket är en köpsignal. Om man bara hade haft dessa två glidande medelvärden som indikation och gått in i November hade det varit en bra affär hittills. Så om man skall följa denna indikation är man lite sent ute men å andra sidan så blir det ingen säljsignal förrän MA 50 korsar MA 200 uppifrån. Det finns många andra regler med glidande medelvärden som jag inte har greppat tag om än men som sagt dessa två glidande värden kan vara till bra hjälp vid teknisk analys.

- Bollingerbands
Jag får erkänna att jag är dåligt påläst när det gäller bollingerbands så jag citerar från Tradingguiden " En kursrörelse som börjar vid ett bollingerband tenderar att gå hela vägen till det andra bandet. Jag överlåter denna Indikation till er läsare, kanske någon som vet bättre än mig hur man skall tolka dessa band i grafen ovan?

-MACD
Till sist så skall jag försöka sia om framtida utveckling med hjälp av MACD. För tillfället så ligger signallinjen (den röda) ovanför MACD vilket är en köpsignal. Å andra sidan så börjar MACD gå uppåt och signallinjen nedåt i rask takt så troligtvis går det över till en säljsignal om några dagar/veckor (om linjerna fortsätter i samma riktning).

Slutsats:
Sammanfattningsvis får jag bittert erkänna att jag inte vet vart oljepriset är på väg bara genom att använda mig av teknisk analys. Jag hade gärna sett starkare indikationer på samtliga tillämpningar för att vara säker på om jag skulle köpt/sålt. Förhoppningsvis kommer det starkare indikationer under veckan.

Ett bättre/dröm scenario hade varit om:

-RSI låg under 40
-MA 50 låg precis under MA 200
-Kursen hade legat i kant med det nedre Bollingerbandet och inte vart utanför och vänt
- MACD hade varit mer horisontell

En annan notis jag har gjort är att om man bara följt RSI från och med Juli 2010 så hade man fått en riktigt bra avkastning, om man däremot gått efter MACD så hade avkastningen blivit minus! (om jag har förstått rätt).


Kom gärna med kommentarer/rättelser på denna lilla analys. Jag tycker det är kul att spekulera i oljepriset och vill lära mig så mycket som möjligt. När jag känner mig modig kanske jag t om provar att köpa oljecertifikat.
Något som jag vill lära mig mer om är hur volymen (köp/sälj) påverkar oljepriset, det blir till att läsa på tills nästa analys...

Mvh //Ekonomisk Trygghet

4 kommentarer:

Jon sa...

Inte lätt att veta hur det ska gå i framtiden. När det är motstridiga signaler eller svaga så påverkas rörelser lättare av fundamentala data. Eller som i dag spekulationer om mindre oljetillgång i framtiden på grund av oroligheterna i Egypten.

john sa...

#Jon

Precis vi får hoppas det ordnar upp sig Egypten snart (Om man inte ligger inne i oljan dvs).

Allt under 85 dollar (WTI) känns som bra köplägen nu...

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Aktieräven sa...

Trenden var klart nedåtgående. En ny lägre botten fanns. Kursen bröt ner genom 50 MA. MACD var fallande. Kursen såg ut att gå mot stödet vid 83-84 och sedan troligen mot 80 (vilket även motsvarade MA 200). Att börja med att finna stöd och motstånd finner jag själv är som viktigt i en TA analys. Nu spelar ju detta som nämnt ingen större roll eftersom politiska händelser tog över scenen och åter lyfte kursen uppåt. Intressant nu blir dock om tidigare topp kommer att passeras. Håller det motståndet kan det i så fall gå snabbt nedåt igen om lugnet skulle infinna sig i nordafrika.

john sa...

#PPM-pengar

Tack för tipsen!

Hade oljan varit i en nedåtgående trend även i ett mer långsiktigt perspektiv?
Jag tycker det är svårt att veta hur pass ofta man skall gå in/ur marknaden vid teknisk analys.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!