.

fredag 31 december 2010

Utveckling min utdelningsportfölj Jan 2011

Då var det dags för en uppdatering om hur det har gått för min portfölj under December månad. Egentligen är det inte förrän i morgon jag skall göra denna beräkning men en dag tidigare gör säkert ingen större skada...


Under December månad har min portfölj ökat med 3,8%. Denna ökning kommer ifrån Utdelningar, värdeökning på aktierna och tillsatta likvida medel. Även valutakurser påverkar portföljens värde en hel del vilket jag inte har tänkt på speciellt mycket tidigare.

Jag har för tillfället 2st aktier som jag inte räknar som stabila utdelare och det är Millicom (-4,58%) och Northland Resources (+22,34%). Jag kämpar fortfarande med tanken att jag kanske behöver sälja av Millicomaktierna med en liten förlust. Tanken är att sälja av dom innan nästa börsras kommer och förhoppningsvis stiger dom LITE till innan jag motvilligt trycker på säljknappen. Desto bättre har det gått för Northland Resources som jag har tänkt att ligga kvar i flera år framöver (Om allt går som det ska med produktionsstart osv..)
  Jag kan även tillägga att jag tar med dessa två aktier när jag beräknar portföljens totala värdeökning varje månad.

Avkastning på mina utdelningsaktier sedan inköp:

Mc Donalds +36,12%

Peyto +36,82%

Realty Income +37,37%

Ratos +24,81%

Coca Cola +33,59%

H&M +26,02%

Astra Zeneca -7,09%

Astra släpar efter en hel del nu som ni ser, kommer vi under 300 kronor tro?


Jag hade som mål att komma över 100 000 kronor i portföljvärde till nyårsafton. Detta mål har jag uppnått om jag tar med mina fysiska ädelmetaller i beräkningen (inköpspriset) vilket jag anser vara en investering som troligtvis kommer att öka i värde i framtiden. Så lite stolt är jag nog allt över mig själv, dock ser jag bara detta som en startskott för att fortsätta klättra uppåt mot miljonerna och ekonomisk trygghet =)

Eftersom det är nyår och allt vill jag även passa på att tacka alla Er läsare för att ni kommenterar mina inlägg och rättar mig när jag har skrivit något fel. Det är otroligt motiverande att få feedback på sina tankar och dessutom sporrar Ni mig till att fortsätta skriva på bloggen, tack!

2 kommentarer:

aktiespartacus sa...

Jag hoppas att AZN håller sig kvar, eller sjunker mer i kurs. Köpte lite tidigare, men har sedan avvaktat. Man vill ju öka i omgångar då det är svårt att tima allt perfekt, så förhoppningsvis sjunker det under 300. Visst AZN är inte utan frågetecken, men det är inte andra stora läkemedelsföretag heller. Att ta fram nya effektiva läkemedel är ju ett ständigt bekymmer.

john sa...

#Spartacus

Jag köpte också på mig mer Astra för ett tag sedan när kursen låg på ca 325-330. Men precis som du skriver så är det svårt att veta exakt när man skall tanka på med mer.

Om inte kursen rör på sig något nämnvärt de kommande åren så får man helt enkelt vara glad för att direktavkastningen är så pass bra (förutsatt att dom inte sänker utdelningarna).

//Ekonomisk trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!