.

torsdag 16 december 2010

Liten artikel om Northland Resources



Jag hittade en bra Artikel om Bolaget Northland Resources som jag inhandlade för 2 dagar sedan. Den finnes HÄR

Som sagt så har jag börjat få upp ögonen lite mer för råvaror och råvarubolag. Jag vet inte om jag snart blir tvungen att döpa om min Utdelningsportfölj till bara Portfölj =)
 Jag har dock inga problem med att ändra min investeringsstrategi under årens gång men än så länge är det utelningsbolag som dominerar i min Portfölj.

*efttrend.com
Olja är en råvara som jag kommer att Investera i när tillfälle ges. Vad jag fortfarande funderar på är  om jag skall investera direkt i råvaran eller Indirekt genom ett Oljebolag. PA Rescources, Black Pearl, Shell, BP.. Ja det finns många olika oljebolag att välja mellan....
  Fördelen med att investera direkt i oljepriset är att jag slipper oroa mig om Bolagen`s oljefyndigheter, vinster etc.. å andra sidan tror jag att man kan få en mycket bätte avkastning i Oljebolag än  om man investerar direkt i Oljepriset. Dessutom kan Oljebolag gå med vinst även om oljepriset sjunker. Ja det finns både för och nackdelar som sagt...


Eftersom jag antagligen kommer att skriva mer om råvaror framöver finns det nu även en Etikett som heter "råvaror".

Mvh //Ekonomisk Trygghet

4 kommentarer:

Micke sa...

Om du är intresserad av investera i oljebolag så kan du ju ta dig en titt på Enquest. Väldigt intressant bolag som jag tror kommer få en bra utveckling dem kommande åren :)

john sa...

#Micke

Jag har läst lite om Enquest nu och det verkar onekligen intressant. Det kan mycket väl bli ett köp där i framtiden, tack för tipset!

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Jonte sa...

Jag håller med Micke. Har man inte varit med på Black Pearl raketen så är Enquest en mycket mindre riskfyllt alternativ än PARE. Enquest är ju skuldfria, har en bra kassaflöde med bevisat ökande produktion och låg politisk risk på placeringen av sina källor. PARE har inget av detta och har dessutom en historia av att konstant (och grovt) överskatta sina möjligheter att öka produktionen. Jag gick själv in i Enquest nu på senaste dippen...

john sa...

#Jonte

Jag ska kolla lite mer på det bolaget, frågan är bara hur mycket dom kan öka sin årliga produktion framöver?

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!