.

torsdag 2 december 2010

Avkastning på min portfölj, på rätt sätt

Jag fick en liten kommentar i mitt förra inlägg att jag räknat ut snittavkastningen på min portfölj på fel sätt och det är helt korrekt. Man kan väl säga att i mina tidigare uträkningar så har jag räknat ut det nominella värdet utan hänsyn till aktiernas värdeandel i portföljen. Så här nedan har jag räknat ut snittavkastningen på portföljen på ett mer exakt sätt:






För att räkna ut varje akties värdeökning med hänsyn till storlek i portföljen tog jag aktiens andel i portföljen ( i procent) gånger aktiens värdeökning ( i procent). Aktiernas värdeökning kan ni se i mitt förra inlägg HÄR. Slutligen slog jag ihop alla aktiers summor och fick då fram den rätta värdeökningen på portföljen: +28,30%

Jag hoppas att jag har räknat på rätt sätt denna gången, rätta mig gärna (igen) om jag har gjort fel =)

Til sist kan jag tillägga att denna uträkningen inte stämmer till 100% eftersom jag baserade uträkningen på gårdagens siffror (värdeökningen på aktierna som jag skrev i mitt förra inlägg) men dagens värdeandel i portföljen. Det jag menar är att de utländska aktierna kan ha ändrat värde under kvällen sedan jag skrev mitt förra inlägg.

1 kommentar:

john sa...

Jag kan passa på att fråga om jag skulle haft med likvida medel i denna beräkning?

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!