.

fredag 3 december 2010

Utdelningstillväxt på Mina Aktier

Jag har lite svårt att föra utdelningsstatistik eftersom jag endast är inne på andra året av min Utdelningsstrategi. Men två stycken aktier som jag även hade förra året och dessutom fick utdelning på under hösten är Coca Cola och Mc Donalds.

Här nedan tänkte jag därför redovisa hur mycket utdelningarna per aktie har ökat sedan förra året.

Coca Cola (Oktobers utdelning 2009/2010)

Coca Colas utdelning till mig ökade med 2,7% jämfört med förra året. Bolaget ökade sin utdelning med 7,3% mot föregående år.

Mc Donalds (Septembers utdelning 2009/2010)

Mc Donalds utdelning till mig ökade med 12,1% jämfört med förra året. Bolaget ökade sin utdelning med 10% mot föregående år.

Som Ni ser är det ganska stor skillnad på hur mycket mina utdelningar som jag får in på kontot har ökat gentemot bolagets utdelningstillväxt. Detta beror på att dessa bolag delar ut sina pengar i dollar vilket innebär att man får mer/mindre pengar beroende på vad dollarkursen står i gentemot svenska kronan.

Detta kan vara både positivt och negativt vilket mina två redovisningar ovan visar. Så sammanfattningsvis kan man säga att det är bra att köpa utdelningsaktier när dollarn är billig men tvärtom är det bara bra att FÅ utdelningar när dollarn står högt gentemot Kronan.


Jag tänkte även redovisa hur stor utdelningstillväxt jag har haft totalt i min portfölj jämfört mot föregående år (2009). Denna tillväxt är dock nästa endast pga nyinköpta aktier så det är inte så dramatiskt som det ser ut.

Ökning år 2010:

Augusti: +133%

September: +461%

Oktober: +313%

November: +127%

Det var det hela. Jag började föra statistik augusti 2009 så om ca 9 månader har jag förhoppningsvis lite mer statistik att gotta mig i =) Som sagt så bör man tänka en hel del på att dollarkursen kan påverka mer än vad man tror när man investerar i utländska bolag. Vill man slippa den oron får man helt enkelt hålla sig till Svenska bolag.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!