.

onsdag 1 december 2010

Utveckling min utdelningsportfölj December

Då var det dags för ännu en uppdatering på min Utdelningsportfölj, som alltid visar diagrammet hur portföljen har utvecklat sig under föregående månad (dvs November denna gång).



Under November månad har portföljens värde ökat med +7,6%. Dessa ökningar kommer ifrån tre olika flöden: Värdeökning på aktierna, utdelningar och eget tillsatt kapital.

Utveckling på mina aktier sedan inköp:


H&M +34,96%


Astra Zeneca -0,37%


Mc Donalds +40,49%


Peyto +24,62%


Realty Income +34,45%


Ratos +21,60%

Coca Cola 31,06%

Snitt: +26,68%







Det går inte speciellt bra för mina Millicomaktier som för tillfället är nere med -8,27%. Detta var tänkt att bli en kortsiktig affär men jag får helt enkelt ligga kvar i aktien tills jag kan sälja av med vinst. Att ta en förlust är inget jag har tänkt gå med på =)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Har du exakt like mycket kapital satsat i vardera aktie? Om du inte har det, stämmer inte snittutvecklingen på 26,68% pga att du isf har missat att vikta utvecklingen...

john sa...

#Anonym

det har du helt rätt i. Jag har skrivit ett nytt inlägg om detta.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Johan sa...

Tack för en trevlig blogg.

Som utdelningsinvesterare är jag dock mer nyfiken på vad din avkastning är? Hur ser din utdelning ut, procent/rena pengar? Har din utdelning haft tillväxt sen du kontrollerade portföljen?

Värdeutvecklingen är för min del inte så intressant. Jag har hellre en portfölj värd en krona som ger en miljon årligen i utdelning än en portfölj som är värd en miljon och ger en krona i utdelning.

john sa...

#Johan

Du har helt rätt i att utdelningarna/utdelningstillväxten är mer intressant för oss utdelningsinvesterare dock är jag bara inne på mitt andra år så jag har inte så mycket historik att gå på. Men jag ska försöka knåpa ihop ett inlägg där jag kan skriva ner direktavkastningen på portföljen och utdelningar per år osv...

Angående utdelningstillväxten så har jag t ex bara i år (är inne på femte månaden på andra året) redan kommit upp i ca 50% av vad jag fick totalt i utdelningar förra året. Så troligtivis kommer jag slå första året med råga om man ser på totalsumman. Å andra sidan påverkar eget insatt kapital mycket de första åren...

Som sagt jag tar åt mig vad Ni läsare vill höra mer om och jag ska försöka räkna ut utdelningstillväxt på de individuella aktierna etc...

Tack!


Mvh //Ekonomisk Trygghet

Johan sa...

Hej igen,

Tack för svar, ska bli intressant att se siffrorna.

Jag är själv ny på banan men tycker det är fascinerande att följa tillväxten. Inte för att den är enorm i början men att den faktisk finns där och får en att känna framstegen.

kalle kr sa...

"Detta var tänkt att bli en kortsiktig affär men jag får helt enkelt ligga kvar i aktien tills jag kan sälja av med vinst. Att ta en förlust är inget jag har tänkt gå med på =)"

Du tänker fel, Man investera i en aktie för att det är en bra investering. Man har kvar en aktie för att det är en bra investering. Om du tycker att millicom är ett bra köp vid det här nivåerna, fine, behåll gärna men att behålla för att inte gå i förlust är fel ut investeringssynvinkel. Du ska sälja med förlust om du anser att pengarna gör bättre nytta någon annanstans om det nu var en kort horisont... om det var lång horisont gäller samma MEN då kan du ha tålamod...

john sa...

#Kalle Kr

Tanken med Millicom-affärer var att det skulle bli en kort affär (trade). Men eftersom bolaget känns stabilt och även börjat smått med utdelningar kommer jag inte att ta en förlust. Nu står också börsen så högt så jag har inget större behov av de pengarna för tillfället.

Jag har inga problem med att ta förluster men då får det vara i bolag som jag inte vågar/känner mig trygg i att äga en längre period.

Men jag förstår din poäng och som tur är slipper jag mycket av denna psykiska påfrestning med att ta hem förluster eftersom jag till största delen investerar i bolag pga utdelningarna och framtida utdelningstillväxt.
Efter att jag sålt av Millicomaktierna kommer jag antagligen hålla mig borta från korta affärer ett tag =) Men å andra sidan är väl det kanske klokt att fokusera helhjärtat på det som jag tycker är kul; utdelningsinvestering.


Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!