.

måndag 29 november 2010

Nytt Aktieköp idag

I morse så satt jag och tittade på diverse råvaruinstrument. Alltifrån Koppar till Olja och även på fonder och certifikat som innehöll många olika sorters råvaror.

Vad jag kom fram till var att samtliga råvaror stod väldigt högt i pris för tillfället. Om man kollar på en 6-månadersperiod så har de vanligaste råvarorna på börsen stuckit iväg riktigt högt de senaste månaderna. Min tanke har varit och är fortfarande att börja köpa på mig lite råvaruinstrument MEN just i dagsläget känns det inte rätt att gå in i denna marknad.

Eftersom mina köpfingrar har börjat klia alldeles för mycket så var jag givetvis tvungen att köpa något annat redan idag =)


Efter en liten titt på min depå såg jag ett köptillfälle i Astra Zeneca och efter en stunds funderande köpte jag på mig en bunt aktier. Eftersom jag redan hade detta bolag i min Portfölj kändes det skönt att komma in på nästan exakt samma pris som förra gången. Ovan ser Ni aktiekursen under en 3-månadersperiod.

Många oroar sig för att Pantent som Astra Zeneca har kommer gå ut inom den närmaste åren. Detta kan säkert dämpa aktiekursen under flera år men jag personligen tror på en bra tillväxt inom de närmaste 5-10 åren. Astra Zeneca har fått stor konkurrens i Europa/Amerika men bolaget har ännu inte tågat in på den Asiatiska marknaden vilket borde öppna upp för en stor tillväxtpotential.


Ovan ser Ni en jämförelse mellan Astra Zeneca och OMX30. Jag förstår fortfarande inte riktigt varför Astra Zeneca har en tendens att gå tvärtemot börsen i övrigt, men så är det.


Mina närmaste drag framöver är att sälja av Millicom utan förlust (hoppas det inte tar allför många månader/år) och sedan köpa in mig i råvaror.

4 kommentarer:

aktiespartacus sa...

Jag sitter också och funderar på att öka i AZN. Patenten oroar mig heller inte så mycket, däremot den sjunkande soliditeten. Jag har inte hunnit kolla på konkurrenterna än, men om man måste ersätta sina gamla trotjänare genom att köpa upp nya kandidater så är det ju bra om man har möjlighet att finansiera det.

Anonym sa...

Astra har sina intäkter i Dollar och gynnas således av stärkt dollar.

Börsen beter sig ungefär som en dollar-handlad råvara. När dollarn går ner justerar börsen sitt pris genom att gå upp.

Så enkelt är det om jag förstått rätt.

john sa...

#aktiespartacus
Det har du rätt i, det finns säkert många andra bra läkemedelsbolag också. Vet du när astras nästa rapport kommer?

#Anonym
Ja dollarn påverkar säkerligen aktiekurserna. Det är väl lite av nackdelen (kan även vara en fördel iof) med att ha många utländska bolag i portföljen.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

aktiespartacus sa...

27 Januari.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!