.

lördag 6 november 2010

Dyra/Billiga Intressen

Jag är glad att jag inte har ett stort intresse av följande:

Bilar - Kostar enormt mycket pengar och tid också för den delen

Kläder - Slits ut fort och kan leda till ett shoppingberoende

Hemmabio/HiFi - Har man ett stort intresse av detta kan man komma upp i extremt höga summor, om man ska ha det bästa dvs.

Jag klandrar inte folk som har dessa ovanstående intressen, jag är glad för att dom har hittat något att leva för och som ger dom njutning i livet. Men som sagt jag är glad över att jag har intressen som inte är så ekonomiskt krävande.

På ett sätt är jag nästan lite avundsjuk på folk som har hittat något som dom verkligen brinner för, jag har inget speciellt ämne/intresse som jag har hållt på med större delen av mitt liv.
Om jag då ska välja ut lite saker som jag sysslar med på fritiden (förutom aktier/investeringar då) så är det följande:

Mobiltelefoner - Ett ganska nyfunnet intresse eftersom mobilerna i dagsläget har så många funktioner och bra prestanda. Och Nej det är inte Iphone, för mig är det Android som gäller =)

Träning - Detta är något jag har sysslat med hela livet i olika former och ser det numera som en del av min vardag. Det är precis lika självklart att hålla kroppen i form som att gå till jobbet. Som med allt går dock träningsmotivationen i perioder.

Dessa ovanstående aktiviteter/intressen är ganska milda ur en ekonomisk vinkel. En ny bra mobiltelefon (android) kostar i dagsläget inte mer än 5-7 tusen kronor och jag köper högst en ny telefon om året. Min nuvarande telefon kostade t ex endast 3000kr (Acer Liquid, Importerad från England).
Ett gymkort går på runt 3000 kronor per år och lägg därtill lite skor, kläder, kosttillskott etc... så landar jag kanske på ca 5000 kr/år.
I snitt kanske jag lägger ut högst 10 000Kronor/år (833kr/månaden i snitt) på dessa två intressen vilket iof inte är lite pengar men å andra sidan tänker jag inte snåla på saker som jag verkligen tycker om att göra.


Har Ni några intressen och hur påverkar dom Er privatekonomi?

11 kommentarer:

Järnvargen sa...

Jag är intresserad av aktier, öl, forskning och att spela Fantasy premier league.

Fantasy premier league (bygg ett lag med begränsad budget och tävla mot dina vänner och 2 miljoner andra, http://fantasy.premierleague.com/) är mitt sätt att tillfredställa spekulationsbehovet. Det är helt enkelt mycket billigare att för 0 kr köpa Johan Elmander i ett fantasy spel än att satsa 10 000 kr i Kario Bio eller NeuroVive ;-). Dessutom är jag tyvärr i dagsläget bättre på det spelet än på aktier (rankad 20 000 av 2 200 000 spelare)

Ölen dricks endast i goda vänners sällskap så månadskostnaderna ligger på 100-300 kr i månaden. Forskning och aktier ser jag som nollbudgeterade även om båda fallen har gett en viss utdelning.

Förövrigt anser jag att min Nokia Xpress music från 2008 duger väldigt bra till det mesta. Dessutom är den otroligt tunn och bekväm i fickan

Kim sa...

Mitt intresse är att tjäna pengar. Så det är inte så dyrt ;)

Det är dock inte pengarna i sig som är intressanta. Pengarna fungerar istället som ett slags poängsystem i entreprenörsspelet.

Jan Olsson sa...

Håller helt klart med, pengar är bara ett medel för att hålla på med det man gillar. Man ska nog akta sig för att snåla för mycket då livet plötsligt kan ta slut.

Spara och tjäna pengar i all ära men man måste ha ett mål vad man ska göra med pengarna. Annars kan sparande bli maniskt och nästan värre än ett shoppingberoende. Man snålar och sparar och får aldrig glädje av pengarna.

Anonym sa...

själv har jag bilar som ett stort fritidsintresse.. dock är det äldre bilar och visst kostar det pengar, men om man någonsin skulle göra sig av med någon bil blir det troligtvis en rejäl förtjänst om man räknar bort den tid man lagt ner=)

//T

john sa...

#Järnvargen

Ja dina intressen verkar ju inte vara speciellt hårda mot plånboken (så länge du inte börjar dricka öl varje dag =) ). Du skrev att forsking, innebär det att du studerar eller är det något du gör på fritiden?

#Kim

Hehe =) Då kanske du sysslar med ditt intresse på heltid? Jag såg att du håller på med marknadsföring/reklam på internet, fördelen med denna inkomstkälla är väl att man inte behöver något startkapital, eller är jag helt fel ute?

#Jan Olsson

Japp det är helt riktigt. Det bästa är väl som sagt om man lyckas kombinera båda delarna. Man lägger undan en bestämd summa varje månad (inte för stor) till investeringar som man sedan förvaltar på bästa sätt. Resten av pengarna används till nytta och NÖJE.

#Anonym

Det låter bra att du iaf gör förtjänst på en eventuell bilförsäljning, det är inte många som gör det. Är det raggarbilar eller "muskelbilar" du pillar med?

Jag hade KANSKE haft ett större bilintresse om jag bodde på landet och hade ett rejält garage. Nu bor jag mitt inne i stan vilket gör det omöjligt att äga någon fin bil/bilar.


Mvh //Ekonomisk Trygghet

Anonym sa...

det är väl raggarmuskelbilar =)
bor i stan jag med men hyr ett garage några mil utanför, lite bökigt men det går.
//T

J sa...

Öl, whisky, träning och den alldeles för stora dvd-samlingen =)

john sa...

#J

Det låter som bra intressen. bra också att du väger upp all öl och Whisky med träning ;)

Mvh //Ekonomisk Trygghet

john sa...

#40procent 20år

Ja det är ett måste för vissa (inkl mig själv). Dock har jag bara halvförsäkring plus inga avbetalningar på bilen så på så sätt kommer man ganska smidigt undan. Sen är det ju det här med bensinen och skatt som också kostar...

Mvh //ekonomisk Trygghet

Järnvargen sa...

Jag har läst en hel del bioteknik på universitetsnivå och bioinformatisk forsking (utvinna data med statistisk modellering) går väldigt bra att göra på fritiden så det har blivit ett litet sidoprojekt bredvid studierna. I nuläget har jag svårt att bestämma mig om jag vill forska, arbeta eller starta eget.

Ett lustigt faktum är förövrigt att jag trots min biotekniska bakgrund helst inte investerar i bioteknikföretag utanför large cap*. Konkurrenssituationen och juridiska hinder utgör ett sådant oöverskådligt problem att det för en privatinvesterare blir ett lotteri oavsett hur väl man förstår läkemedlets funktion.

*Jag har gjort ett undantag för Biolin Scientific eftersom de har en ganska bred produktportfölj vilket minskar slumpmässigheten.

john sa...

#Järnvargen

Ser där ja det låter intressant. Ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte riktigt vad du menar med "Utvinna data med statisk modellering" =)
men hur som helst så har du som sagt en stor fördel om du investerar i biotekniska förhoppningsbolag.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!