.

fredag 19 november 2010

Råvarorna kommer ta slut

frågan är bara när.....

Jag läste för några dagar sedan ett blogginlägg hos mr. Stockman där han bland annat länkade till ett mycket intressant avsnitt av Vetenskapens Värld. Just detta avsnitt tog upp det populära ämnet Peak Oil. I övrigt så handlade det även om att många andra råvaror kommer att "peaka" precis som oljan, ja man kan säga (eller skriva för den delen, en proffessor håller på att skriva en bok som heter..) PEAK EVERYTHING.

T ex så kommer fosfor som är en viktig del av konstgödsel peaka precis som oljan, även många andra metaller och råvoror som används i vårt dagliga liv kommer att bli mindre. Å andra sidan är det ganska självklart att ändliga råvaror blir mindre ju mer dom konsumeras/bryts ur bergen.

Jag har tidigare sagt att jag kommer investera i olja så fort jag köpt mig loss mina Millicomaktier och detta är något jag fortfarande håller fast vid. Dock funderar jag nu på att istället för att spekulera direkt i oljepriset köpa in mig i någon slags råvarufond/certifikat som följer många olika råvaror.

De råvaror jag är intresserade av är sådana som jorden har slutat producera såsom olja, guld, silver, fosfor etc...
Alltså är jag mindre intresserad av vete, socker, skog, kaffe m.m...

Finns det möjligtvis råvarufonder/Index eller andra Instrument som endast följer ändliga råvaror dvs råvaror som inte går att odla fram?

Vad jag har förstått går det att spekulera i de flesta råvaror individuellt men det hade varit smidigt att ha alla samlade i ett och samma Instrument pga courtageavgifter osv.... Ju mindre förvaltningskostnad desto bättre =)

Jag är tacksam för alla tips!

Mvh //Ekonomisk Trygghet


5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag köpte JPM Global Natural Resources för ett tag sen och den har verkligen gått som tåget, viktade över lite mer efter att jag såg den där dokumentären:)
Köpte även en liten post i Alliance Oil, tänkte att långsiktigt så borde det inte vara fel att vikta över lite mot Olja och övriga råvaror..

Sen måste jag erkänna att det känns lite lurigt med JPM GNR, för om jag ska vara ärlig så vet jag ju inte riktigt vilka bolag jag har investerat i...

Crobbe sa...

Du kan ju alltid titta på MINIlong och MINIshort certifikat från RBS, finns hos dom flesta mäklare och med olika hävstång.

Sök på t ex minilong guld på Avanza eller Nordnet.

Du kan hitta alla olika certs här:

http://markets.rbsbank.se/SV/Showpage.aspx?pageID=4

Jag tradar dom hela tiden och tycker dom är kanon helt enkelt.

J sa...

Fast utan fosfor blir det svårt att producera npk-gödsel = svårare att odla grödor = dyrare råvaror.

john sa...

#Anonym

Ja fonden har ju onekligen gått bra det senaste året

http://www.fondmarknaden.se/Fonder/Fondoversikt/5322.aspx

Men precis som du säger så är det bolag som man investerar i indirekt via en fond= mindre egen kontroll.

#Crobbe

Jag hålller mig helst borta från instrument med hög hävstång men däremot hade RBS många andra intressanta certifikat, tack för tipset!

#J
Intressant tanke! Det har jag faktiskt inte tänkt på, att brist på fosfor kan få andra råvaror att öka i värde. En win-win-situation för oss giriga med andra ord =)

#40Procent 20 år
Tack för länken jag har läst på lite, dock försöker jag hålla mig borta från Instrument med hävstång. Finns det CDF`s utan hävstång tro?

Allra bäst kan vore om jag köpte in mig i någon Global Råvarufond (t ex handelsbanken`s). Det tråkiga är att man måste betala en årlig förvaltningsavgift....


Mvh //Ekonomisk Trygghet

john sa...

#40 procent 20 år

Så om Oljan i ditt exempel sjunker med säg 20% så måste jag ha täckning för det på mitt konto i form av likvida medel? Eller räcker det med att ha aktier till ett sådant värde? Så länge man inte stoppas ut så borde det ju inte vara några problem i ett sådant fall.

Det skulle väl vara om oljan mot all förmodan fortsätter att sjunka och aldrig mer stiga i pris igen. Man vet ju aldrig helt säkert men den chansen borde väl vara ganska låg?

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!