.

torsdag 4 november 2010

Köpläge i Astra Zeneca

Astra Zeneca´s aktie är lite speciell eftersom den har en tendens att gå bra i dåliga tider och dåligt i bra tider. Nu har börsen travat på ganska bra ett tag och om Ni kollar på bilden nedan så ser Ni att Astra Zeneca`s aktie har sjunkit mer och mer (diagrammet sträcker sig utöver 3 månader).

Jag personligen är lite sugen på att köpa på mig mer aktier just nu men tror att jag avvaktar lite till eftersom jag redan har aktier i bolaget och känner att jag vill ha en lite lägre ingångskurs. Men som alltid så vet man inte om kursen börjar stiga uppåt igen vid dagens börsöppning så vi får helt enkelt vänta och se.




Bild tagen från Yahoo Finance


Det man skall tänka på med Astra Zeneca är att även om aktien handlas på den Svenska Börsen så måste man betala skatt på utdelningarna (även i en Kapitalförsäkring) eftersom bolaget har sin bas i England. Å andra sidan fick jag i mitt fall avdrag på utdelningsskatten i deklarationen men det verkar som att detta avdrag bara beviljas i vissa fall...

Hur som helst så är Astra Zeneca ett bra utdelningsbolag att ha i sin portfölj, bolaget delar ut 2ggr per år och direktavkastningen har historiskt sett alltid varit hög i Svenska mått mätt.

2 kommentarer:

Booban sa...

Hej!
Jag undrar vad du tycker om Astra vid dagens pris?

Tack för en bra blogg!

john sa...

Hej!

Aktiekursen har inte varit gynnsam för Astra Zeneca de senaste 10 åren, dock har bolaget lyckats hålla en hög direktavkastning.


Jag personligen hade avvaktat köp i Astra Zeneca, mestadels pga osäkerheten kring kommande utdelningstillväxt/vinsttillväxt.

Bolaget har en kassa på ca 52 miljarder kr (om jag minns rätt?!) och är fortfarande marknadsledande inom vissa områden. Å andra sidan är jag som sagt orolig för Astras framtid.


Mvh
Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!