.

fredag 12 juni 2009

Kapitalförsäkring!

Jag är väldigt delad över om jag ska fortsätta spara i en vanlig aktiedepå eller om jag ska använda mig av en sk kapitalförsäkring. DÄRFÖR har jag nu ansökt om en kapitalförsäkring, så nu har jag både och. Diversiering är ju bra inom Aktier, jag tror även det är bra inom själva sparandet som helhet.
Saken är den att jag vet inte NU vad som är bäst men om kanske 5 år kommer det finnas en spar/investeringsform som är överlägsen, villkor ändras och vem vet, skatten kanske är helt borta inom aktiehandel om 5 år?

Jag kommer som sagt att fortsätta investera i en traditionell Aktiedepå men även använda mig utav en KF där jag nu i början ska satsa på USA-aktier (dock dras 15 procent i skatt av vinsten i USA-aktier, motsvarande 30 procent i Aktiedepå).

Fördelen med en Kapitalförsäkring är att man inte behöver betala någon skatt på sin aktievinster/utdelningar(förutom usa-aktier), den enda kostnaden är en årsavgift på i dagsläget 1 procent av innehavande kapital.
Jämför det mot en Aktiedepå där du betalar hela 30 procent i skatt på aktievinster/utdelningar. Det är ganska stor skillnad!


Nackdelen är väl egentligen säkerheten, du äger inte dina Aktier direkt så om bolaget du har en försäkring i går i konkurs kan det gå illa. MEN risken är troligtvis ganska liten att bolaget jag har min försäkring i kommer att gå i konkurs, men man vet ju aldrig.....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men skatten på USA aktier gäller ju bara direktavkastningen dvs. utdelning reavinsten är fortfarande skattefri.

Anonym sa...

Kör svenska aktier i KF !
Vanlig depå 30% på dina amerikanska aktier totalt och ca 1 % i din KF på dina svenska aktier.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!