.

torsdag 29 september 2011

Skrämmande dokumentär om Peak Oil

Igår kväll satte jag mig ner framför Tv`n och såg "domedagsdokumentären" Collapse. Jag måste säga att den skrämde upp mig en hel del och fick mig att grubbla typ halva natten innan jag somnade, och det kanske var det som var själva syftet med dokumentären, att få folk att tänka efter.

Dokumentären kan ses här:

Del 1: http://www.disclose.tv/action/viewvideo/50078/Collapse__part_1_/

Del:2 http://www.disclose.tv/action/viewvideo/50113/Collapse__part_2_/

Det går även att ladda ner delarna om Ni vill se dom vid ett senare tillfälle eller möjligtvis slänga över på er Iphone/Ipad/Android.

Saker som talar För dokumentären är:

- All fakta som Michael Ruppert radar upp är korrekt
- Peak Oil är bekräftat av många andra
- Michael Ruppert verkar vara väldigt påläst och passionerad i ämnet

Saker som talar Emot dokumentären är:

- All fakta kommer från en källa (Michael Ruppert)
- Michael Ruppert verkar inte vara en känd person inom ämnet (kanske har jag fel här?)
- När intervjuaren frågor om människans förmåga att komma på nya lösningar så vägrar han svara, dvs han har redan bestämt sig för att jorden kommer att gå under och det finns inga som helst lösningar.


Jag vet inte vad man skall tro. Personligen har jag en bild av hur det kommer att se ut om oljan börjar minska drastiskt och det är att allt kommer att bli mer lokalodlat (även detta tas upp i dokumentären) Varje Län/Stad kommer att bli som ett eget litet land och livet kommer att kretsa mer kring mat och andra livsnödvändiga förnödenheter.

Nu hoppas jag verkligen inte att detta kommer att ske men för att gardera sig lite tror jag att det kan vara en bra idè att skaffa sig en liten bit mark. Antligen genom att köpa ett hus eller om man bor i lägenhet, en liten kolonilott.

Är det någon av Er som har sett dokumentären och vad tyckte Ni?











1 kommentar:

Andreas sa...

När man räknar på hur framtiden ser ut så utgår man ifrån det man vet och det brukar innebära att man förutsätter att inga uppfinningar kommer se dagens ljus framöver, allt kommer att bygga på samma teknik och förutsättningar även 2030. Därav kan man räkna med att det dem ser i spåkulan troligen kommer att vara fel. Bara hoppas att det är mycket fel...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!