.

söndag 18 september 2011

Öppnat nytt hos Avanza/CFD No more

Jag skrev för någon vecka sedan det HÄR inlägget om att jag skulle testa CFD-handel. Jag har endast hunnit läsa ett kapitel i deras utbildning Tradesense, men redan nu känner jag att jobba med belåning kanske inte riktigt är min grej.

Jag får en känsla av att det är något som är fel när jag läser om hävstång hit och dit, att det inte är mina pengar jag spekulerar med (och så är det ju också) Därför kommer jag nu följa min instinkt och lägga CFD-handel´n åt sida ett tag.

Näe jag får nog inse att mitt område inom börsen mer lutar åt det tråkiga, säkra hållet. Det är väl inget fel med det, men att köpa Svenska "Gubbaktier" med hög direktavkastning är väl inget som hjälper mig med att lindra den stundande 30-årskrisen som börjar komma krypande =) Jag är 28 år nu...



För att bre på min tråkiga sida ännu mer så ansökte jag igår om att få bli kund hos Avanza. Anledningen till detta är att jag har fått upp ögonen för deras Indexfond "Avanza Zero". Fonden följer det svenska Indexet OMXS30 slaviskt och innehåller INGA avgifter. Det låter nästan för bra för att vara sant men man behöver alltså inte betala varken Courtage eller årlig förvaltningsavgift!

Anledningen till att Avanza har en sådan här "superfond" tror jag personligen är för att dra kunder till sig, det måste vara en stort dragplåster att som enda nätmäklare i sverige erbjuda en sådan här tjänst, eller finns det någon liknande fond?

  Jag kan inte komma på några andra fördelar med att ha en förvaltnings/courtagefri fond eftersom det inte tjänas några pengar på den från Avanzas sida?


Som sagt så har jag ansökt om att få bli kund hos Avanza, mitt första konto att öppna där blir Sparkonto, därefter avaktar jag troligtvis till nyår eftersom då har jag möjlighet att antingen öppna en Kapitalförsäkring eller det nya Investeringssparkontot som blir tillgängligt i början på 2012.


9 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till valet av Avanza!

Jag har noga jämfort Avanza med Nordnet och kommit fram till att de är klart bäst om man väger in allt.

Och att undvika CFD´s är nog klokt. Det känns lite spooky/farligt att låna till investingar enl. deras modell.

Det vet väl att man inte kan ha Avanza Zero på ett sparkonto?
Du måste ha depå eller KF för det.

john sa...

#Anonym

Tack! Ja Avanza känns mer jordnära och inte så "flashigt" som Nordnet så det blir nog ett bra byte.

Jag har tänkt att jobba med en väldigt enkel strategi med Avanza Zero`s Indexfond. Det innebär i stora slängar att jag köper/säljer när kursen rör sig över/under MA 100 och MA 200.

Det är därför jag inte har speciellt bråttom med att öppna upp en Kapitalförsäkringar nu innan nyår då Investeringssparkontot blir tillgängligt.

Om man tittar på kursen (omxs30) nu så tror jag inte att det kommer bli någon köpsignal innan nyår så jag börjar som sagt med att samla pengar på ett sparkonto.

Blir det en rejäl uppgång/början till köpsignal innan nyår så får jag dock se till att öppna upp en kapitalförsäkring snabbt på Avanza =)

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Anton sa...

Hos vilken bank har du dina aktier?

Anonym sa...

Jag hoppas du ocksa ar medveten om att de infort en 25000 kronors maxgrans for engangskop av avanza zero. Det blev nog lite for populart.

/Jon

john sa...

#Anton
Delvis Nordnet


#Anonym
Ja jag läste det på deras hemsida, och största insättning var 200 000kr men så mycket pengar har jag inte än...

Men det måste väl innebära att man kan sätta in 25 000kr tre dagar i följd?

Det borde inte påverka avkastningen speciellt mycket i sådant fall om man har en långsiktig strategi.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Sebbemax sa...

Problemet med Avanza Zero och MA50 MA100 Strategin är just 25.000kr/dag gränsen.

Har man lite pengar att handla med spelar det inte så stor roll.
Men så fort det blir lite större summor så tar det väldigt lång tid att få in pengarna i fonden igen.

1 miljon skulle ta ca 2 månader att få in, samt att avanza när som helst kan välja att sänka gränsen yterligare.

Godtycklig ändring av insättnings reglerna samt en en omöjlighet att handla efektivt med något större summor.
Är enligt mig något som gör att Avanza zero + MA50 MA100 strategin inte fungerar bra på sikt

Georg sa...

Hej, jag tycker det är bra att man inte kan handla med för stora summor i fonden. Tanken är nog inte att det ska trade-as i ett sånt instrument. Då får man väl använda en ETF eller cert eller liknande.

Avanza Bank sa...

Hej,

Vad kul att läsa att ni är nöjda med oss och att ni är intresserade av Avanza Zero!

Precis som ni skriver så är fonden avgiftsfri och vi ser fonden som en marknadsföringsprodukt.

Anledningen till att vi valde att begränsa dagsinsättningen på fonden till 25000 sek är att fonden är lite väl populär. Detta tycker vi givetvis är väldigt kul men för att ha möjlighet att kunna erbjuda fonden även i framtiden så var vi dessvärre tvungna att begränsa dagsinsättningarna.

Återigen kul att ni diskuterar vår fond.

Hör gärna av er om ni har funderingar!

Sanna
Avanza Bank

john sa...

#Sebbemax

Ja handlar man med miljonbelopp kan det bli lite problematiskt.

Ett alternativ till Indexfonder kan vara Indexcertifikat, men dessa har också en avgift om jag inte minns fel?

Ett annat alternativ kan ju vara att sprida ut sina besparingar inom familjen och på så sätt handla med större belopp fast på olika konton. Men det kanske ligger inom gråzonen för vad som är lagligt/känns lite som att man utnyttjar tjänsten lite väl mycket.




#Georg

Precis, hade tjänsten varit alldeles för bra skulle den nog läggas ner ganska omgående...



#Avanza Bank

Det var fonden som gjorde att jag fick upp ögonen för Avanza och öppnade konto hos Er, så jag förstår att även om ni inte tjänar pengar på fonden så ger den Er inkomster indirekt i form av nya kunder (smart drag)

Som sagt så är insättningsgränsen 25 000 kr/dag. Hur funkar det motsatt, kan man ta ut valfri summa ur fonden på en gång?

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!