.

tisdag 27 september 2011

Investerat i nytt vin

Idag var jag nere på systembolaget och investerade i ett nytt Vin. Denna gång blev det ett Argentinskt vin som heter "Intis Reserve, Malbec Cabernet Sauvignon 2009" Kostnad: 100 kr



Om jag har fattat det rätt så är "Malbec" och Carbernet Sauvignon" de två olika sorters druvor som har används vid framställningen av detta vin. Årtalet som står på flaskan är 2009 och vinet har lagrats på Ekfat i 14 månader innan det buteljerades. Hurvida dom räknar årtalet ifrån början av lagringen/skörden eller buteljeringen vet jag inte, någon som vet?

Nu ska jag skriva in vinet i min lilla "vinbok" och därefter åker det in i garderoben.


9 kommentarer:

Anonym sa...

hoppas värmen i din garderob inte håller mer än 12-13 grader året runt... annars kan du lika gärna slänga flaskorna direkt

nonhosonno sa...

Spännande med en ny flaska, jag blev helt plötsligt sugen på ett glas vin :)

mot miljonen sa...

2009 är skördeåretav druvorna. Kul att du vill investera lite i njutning ;-) Ett vin kan klara sig ngt år eller två i rumstemp (jobbigt på sommaren dock) men om du tänkt vänta länge kanske en liten vinkyl kan fungera?

john sa...

#Anonym

Vin är inte så ömtåligt som många tror. Här är lite länkar som du kan kolla igenom:

http://www.quercia.se/Vin-lagring.htm

http://hd.se/mat/uppkorkat/2011/01/15/att-lagra-vin-ar-inte-svart/

http://www.alko.fi/sw/01864E101DE4C7DAC22572A3003C3D8D?opendocument&src=1,7

Det vinet jag köpte nu är dock inget optimalt vin att lagra i garderoben eftersom det innehåller ganska lite socker, men 1-2 år är inga problem så länge jag har det mörkt och temeraturen inte överstiger 25-30 grader.

john sa...

#Nonhosonno

Det är bara att korka upp! =)

#Mot miljonen

Tack för infon om årtalet!

Ja jag får se vad som händer framöver. Om allt går som jag vill så kanske jag kan lagra vinerna i en mörk, fuktig källare om några år (jag börjar bli riktigt sugen på att köpa hus)


Annars så får jag nog som du skriver börja titta mig runt efter en vinkyl alternativt dricka upp vinet snabbt.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Anonym sa...

Du säger dig ha investerat i en flaska vin - om det är en investering så undrar jag hur mycket din investering avkastar? Om det är tex 10%, när får du dina 10:- och hur utbetalas dessa till dig?
Och hur ser det ut året efter, har avkastningen ökat till kanske 15%?
Och året efter det?

Anonym sa...

#anonym
jag kommer inte att sälja mina viner. Tanken är att någon gång i framtiden dricka upp dom. En del viner smakar mycket bättre om dom får lagras några år (t ex portvin kan lagras minst 20-30 år). Min plan är alltså att få ett ungt billigt vin att så småningom utvecklas till ett fylligt kvalitetsvin som hade kostat flera hundra kronor på bolaget om jag köpt det idag.

Mvh ekonomisk trygghet från mobilen

Anonym sa...

Inköpet uppfyller alltså inte begreppet "investering" utan sorterar in under konsumtion alternativt spekulation.

john sa...

#Anonym

För MIG är det en investering eftersom det är jag som kommer att dricka vinet. Billigt vin som efter några års lagrande "omvandlas" till ett dyrare/finare vin är för mig en riktigt bra investering.

Men jag förstår din poäng eftersom det kan vara svårt att sälja viner som man har lagrat i tveksamma förhållanden (om man nu har köpt dom i VINstsyfte dvs)


Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!