.

måndag 12 september 2011

Sjunker börsen idag, Grekland?

Jag tror på en fortsatt nedgång idag på börsen. Ibland känner jag att det vore faktiskt skönt om vi lämnar vissa länder åt sitt öde så att det här eländet någongång får sitt slut, först upp på den listan är Grekland....

Det finns så mycket andra viktigare problem som världen måste ta tag i såsom överbefolkning, global uppvärmning, Peak-oil/Energifrågan m.m....

Å andra sidan förstår jag att allt detta hänger ihop med ekonomin också men på något sätt känns det som att denna karusellen aldrig stannar, räddningspaket hit, inställda betalningar dit, nya pengar trycks upp, räddningspaket igen...

Jag önskar att jag var ur aktiemarknaden nu för att då vänta ut stormen och börja leta undervärderade bolag efter den stora börsnedgången som troligtvis kommer någon gång inom en snar framtid...

Nu har jag dock nästan alla mina pengar låsta i aktier och får hoppas på att värlen hittar en tillfällig lösning på ekonomiproblemen, sen klättar förhoppningsvis aktiekurserna uppåt och då säljer jag av alla de bolag som är fullvärderade (Ej Northland Resources eftersom det är ett ungt nystartat bolag)


För övrigt så läste jag på Wikipedia att i Grekland så utgör den sk "svarta ekonomin" en tredjedel av den legitima och värderas till runt tusen miljarder kronor!! Med svart ekonomi menas att man jobbar svart dvs inte betalar skatt (Förekommer även i Sverige i mindre skala)

Så kom igen nu Grekland, börja betala skatt och försök sedan exportera så mycket varor ni kan, så kanske Vi nordbor åker på semester till Er för att på så sätt bidra till ekonomisk tillväxt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur hade du tänkt avgöra vilka bolag som är fullvärderade?
Min erfarenhet är att det nästan aldrig går att avgöra. De bara fortsätter upp efter det att man sålt..

john sa...

#Anonym

Jagg jorde nog ett fel ordval när jag skrev "fullvärderade". Det jag menade var bolag som har nåt sin tillväxtpotential och som verkligen måste kämpa för att slå sig in på nya marknader, i mitt fall så pratar jag om Coca cola och Mc Donalds som finns i min Portfölj.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!