.

måndag 19 september 2011

Långsiktig strategi för Rikedom, MA50/MA200

I mitt förra inlägg skrev jag att jag håller på att öppna upp en konto på Avanza för att sedan troligtvis börja handla en del med deras Avgiftsfria Indexfond "Avanza Zero". Investeringsstrategin som jag kommer att använda mig utav är väldigt enkel och kräver väldigt lite tid från mig, långsiktighet med andra ord...

För att hitta en bra strategi kikade jag runt lite på diverse forum och Bloggar, T ex skriver Per Penning en del om detta i sina senaste inlägg. På pratompengar.se hittar man även en hel del information om långsiktiga strategier. Så för mig kommer jag att ta mina köp/säljbeslut på följande signaler:

Indikatorer: MA50 och MA200

Instrument: Avanza Zero (SIX30RX)

KÖP:
När kursen skär MA200 underifrån ges en första signal om köp (ej bekräftad). Om MA50 därefter också skär MA200 underifrån så ges en bekräftad köpsignal och jag lägger då en köporder.

SÄLJ:
När kursen skär MA200 ovanifrån ges en första signal om sälj (ej bekräftad). Om MA50 därefter också skär MA200 ovanifrån så ges en bekräftad säljsignal och jag lägger då en säljorder.

Bloggaren Per Penning länkade till DENNA Chart som visar hur MA200 och MA50 jobbar tillsammans. Den stora fördelen med att kunna handla med Avanza Zero är att om  t ex en falsk säljsignal ges så kan man snabbt komma in i marknaden igen utan att behöva betala onödiga courtageavgifter. Dessutom är det smidigt att kunna slänga in pengar lite då och då när Indexfonden fortfarande ligger i köpsignal.

Det ska bli kul att testa denna strategi, jag har inget att förlora på det och förhoppningsvis fungerar den bra!

Kan väl även tillägga att jag kommer att handla med vanliga aktier på Avanza också. Man måste ju gynna banken på något sätt så att dom fortsätter att erbjuda oss kunder "superfonden" Avanza Zero.


9 kommentarer:

john sa...

Något jag glömde att ta upp var när man skall frångå en sådan här strategi. Om panik plötsligt utbryter på jorden skall man då snabbt som bara den gå ur marknaden eller skall man vänta på signalen? (som alltid blir fördröjd om man investerar enligt MA50/MA200)

Kanske blir ett nytt inlägg om detta framöver...

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Anonym sa...

Avanza zero har max köpbelopp på 25tsek på en dag. Kan bli svårt att använda köpsignalen vettigt då...

carl sa...

Avanza Zero följer SIX30RX och Xact OMXS30 följer just OMXS30. Det förstnämnda är ett index som består av de 30 värde- och omsättningsmässigt mest omsatta bolagen på stockholmsbörsen, medan OMXS30 består av de 30 mest omsatta bolagen.

john sa...

#Anonym

Ja vi tog upp det lite i kommentarsfältet i förra inlägget. Har man stora belopp att investera är nog en annan fond ett bättre alternativ. Är det bågon begränsning på hur mycket man kan sälja av per dag?

#Carl
Tack för rättningen! Jag skall ändra detta direkt i inlägget.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Anonym sa...

Säljer man även om MA50 korsar MA200 innan kursen gör det?

john sa...

#Anonym

Ja då säljer man

Mhv //Ekonomisk Trygghet

Högre Inkomst Nu sa...

Frågan är när någon av de andra bankerna ska erbjuda en liknande fond utan avgifter.
Dom borde ju också vara intresserade av att ha en "lockvara"?
Men jag håller med dig - än så länge är Avanza Zero ett mycket billigt och bra alternativ för passivt sparande.

Unknown sa...

Någon som kan tipsa om var man gratis kan hitta MA50/MA200 för OMX och andra nordiska marknader?

Anonym sa...

@john österlund

Jag brukar använda mig utav yahoo finance. Där går det enkelt att lägga på glidande medelvärden.

Mvh eko trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!