.

tisdag 9 augusti 2011

Privatekonomi, sköt grunderna så löser sig resten

Det har nu gått 2-3 år sedan jag började ta tag i min privatekonomi och under denna tiden har jag lärt mig en hel del om vad som funkar och inte fungerar. För att få ett överskott varje månad har jag inte behövt ändra speciellt mycket i mitt liv och därför tänkte jag här ge några små grundläggande tips på hur man kan få det att gå ihop ekonomiskt.


Först och främst så gäller det att ha ett stabilt kassaflöde varje månad, ett fast jobb helt enkelt. Jag själv brukar fördela/hantera lönen på följande sätt:

1. Lönen kommer.

2. Räkningar betalas, Matpengar/aktiepengar sätts undan, pengar in på sparkonto.

3. Dagen innan nästa lön kommer brukar jag oftast investera överskottet i ädelmetaller/aktier. Eller så änvänder jag dessa pengar som "trivselpengar" dvs köper något till mig själv eller tjejen.

Det svåra är att veta hur mycket pengar som behövs efter att punkt 2 är utförd. Som exempel kan jag ta mig själv,  vi är 2 st i hushållet och lever ett "normalt" liv dvs är varken supersnåla eller extremt slösaktiga. När punkt två är utförd så brukar jag oftast ha kvar mellan 6000-7000 kronor på kontot, detta kanske låter som mycket pengar för en del och lite för andra men för mig är det alldeles lagom och jag kan leva ett normalt liv som bl a innebär att jag kan:

-gå på bio när jag vill
-spontanshoppa då och då
- köpa extra god mat ibland
- ej oroar mig över "småutgifter"

Nu är det som så att min lön varierar ganska kraftigt så ibland kanske jag får klara mig på endast 5000 kr efter att alla räkningar är betalda. Man får helt enkelt anpassa utgifterna efter inkomsterna. 

Som sagt så är det väldigt grundläggande tips jag har kommit med  men det är faktiskt inte svårare än så här, anpassa utgifterna efter inkomsterna. Å andra sidan förstår jag att det kan vara svårare för dom som har hus att få ihop det ekonomiskt. Då har man även ett huslån att ta med i beräkningarna och några procents skillnad i ränta kan göra stor skillnad.
  Eftersom jag själv inte har någon erfarenhet av bolån så vill jag inte ge allför många tips där men jag tycker att man iaf skall räkna på att klara en hög ränta (ca 10%) INNAN man tar lån, på så sätt slipper man ligga vaken om nätterna och grubbla över om huset måste säljas eller ej....


Har Ni läsare några mer tips på hur man får ihop ett överskott varje månad utan att behöva leva supersnålt?


2 kommentarer:

XO sa...

Hej,

Det går säkert skriva en hel uppsats om hur man ska skapa större överskott.

Jag jobbar kontinuerligt med att få ner mina utgifter samtidigt som jag försöker få upp lönen. Jobba alltid på två fronter. Upprätta en detaljerad budgetfil där de rörliga kostnaderna också finns med och har ett övre tak. På så sätt vet man vad vad den totala utgiften är per månad är och drabbas sällan av överraskningar. Kanske låter det tråkigt men jag har lagt upp som ett exempel, 1500 kr för nöjen och 1500 kr på kläder varje månad osv. Vilket för mig är rimligt och riskerar inte dras med i shoppingsuget och spenderar 4000kr.

Specar man upp budgeten på ett bra sätt så får man med det mesta och det upplevs inte att man snålar eller inte unnar sig saker, däremot så har man lite gränser för vad saker och ting får kosta.

Det finns många konkreta spartips och jag håller på att sammanställa en lista som kommer finnas på min blogg inom kort hoppas jag, men några konkreta saker som gjorde skillnad för mig senaste året:

1. Försäkringar - se över dem varje år, ibland lönar det sig att samla alla hos samma FB och ibland tjänar man att ha det utspritt. Ring själv lita inte på bolag som erbjuder tjänsten att kolla åt dig.

2. Blev sambo :) - stora pengar att spara på boende-relaterade kostnader.

3. Matlåda varje dag.

4. Övertalade arbetsgivaren att få få använda jobb-mobilen privat så länge inte det drog iväg kostnadsmässigt, samtidigt som jag är lättare att nå för dem

5. Köper inga licenser, mjukvaror/program då det finns gratisversioner som jag vill påstå är likvärdiga.

6. Lagar/servrar bilen själv.

7. Veckohandlar och har en matschema så man vet vad man ska laga för mat kommande vecka.

8. Köper inte allt nytt, ibland finns det saker som är "värda" begagnade.

Att jag fokuserar på vissa speciella utgifter beror på att de är "tråkiga" och jag vill lägga pengarna på roligare saker istället eller investerar.

Sen är det viktigt att leva och ha skoj :)

john sa...

#XO

Riktigt bra tips där!

Att inte låta sparandet gå till överdrift tror jag är väldigt viktigt, precis som du skriver "leva och ha skoj!"

Genom att börja veckohandla drog jag och min sambo ner matkostnaderna med ca 4000 kr i månaden =)

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!