.

måndag 29 augusti 2011

Bli rik, ett lotteri?

Jag funderade lite innan idag på hur man egentligen skall göra för att bli riktigt rik på äldre dagar. Nu menar jag inte runt 70-årsåldern men någonstans kring 50-årsåldern hade varit alldeles lagom att förtidspensionera sig och trappa ner på jobbet i den takt man själv vill.

Vad jag kom fram till var att det finns inga genvägar för att få ihop en stor förmögenhet såvida man inte vinner en stor summa pengar på spel/Lotteri. Det är helt enkelt hårt arbete som gäller och den tid man lägger ner på att bli rik får man förhoppningsvis tillbaka någon gång i livet i form av pengar.



Alltså, om  jag fortsätter spara och investera som jag gör nu i "hobbynivå" dvs jag sparar varken extremt lite eller väldigt mycket pengar varje månad så kommer jag på äldre dagar inte vara väldigt förmögen men heller inte fattig.

Sen finns det ju något som heter tur, och man kan faktiskt bli rik genom att medvetet öka på sannolikheten att få tur. Med detta menar jag att man kan t ex investera i olika instrument eller aktier som har potential att öka extremt mycket i värde. Nystartade företag som har potential att växa under en lång tid framöver kan ge en väldigt hög avkastning om man har "tur".
  Jag personligen har gjort en investering i Northland Resources som på lång sikt kan ge en riktigt bra avkastning, dock anser jag inte detta vara ett "förhoppningsbolag" som kan öka flera 1000-tals % på några dagar eftersom mycket av  produktion,brytning, tillgångar under jord,försäljning etc... redan är inbakat i aktiekursen.

Liten sammanfattning då:


Vill du bli väldigt rik? Räkna då med att lägga ner en stor del av din fritid på att spara, investera och jobba med att hela tiden öka förmögenheten.

Vill du bli lite rik? Räkna då med att lägga ner några timmar i veckan på att spara, investera och jobba med att öka förmögenheten.

Vill du kanske bli rik men inte lägga ner hela din fritid på detta? Försök då att lägga ner några timmar i veckan på att spara, investera i tillväxtbolag som har potential att skjuta i höjden. Räkna då också med att förmögenheten kan minska....


Nu finns det även andra sätt att bli rik på förutom börsen t ex att starta eget kan ge mycket pengar tillbaks. Men även där gäller det att man lägger ner hela sin själ arbetet. Jag tror det viktigaste är att man har kul i jakten på rikedom och inte glömmer av att leva livet nu. För vem vet, om 10 år kanske vi inte har några pengar kvar på Jorden?


Obs!
Jag ber om ursäkt för att detta blev ett väldigt flummigt inlägg, ibland måste man rensa sina tankar...


6 kommentarer:

nonhosonno sa...

Nejdå det var inte flummigt, helt min åsikt oxå, att man måste leva på vägen, för vem vet vad som väntar runt hörnet.

När jag började jakten var jag inne i tankarna på att spara massor och öka, miljon eller miljoner runt 60, men har tänkt om lite, för även om jag vill ha en redig slant vid ålderns höst så lever vi dock nu, och för att få riktigt stora pengar längre fram måste vi isåfall göra ett så stort avkall nu, och det känner jag att det är det inte värt, för vem vet, när det är dax att luta sig tillbaks om 25år och leva gott, då kanske jag redan ligger ten feet under, och där får jag inget gott av slantarna.

Det är skillnad om man börjar vid 18-20 års åldern utan familj, då kan man stoppa undan en stor hög i många år som man sen kan underhålla och växa stor.

Det är min åsikt för tillfället :)

Patrik B sa...

Sen kan man ju köra latmansversionen (vilket jag gör).

Ta 10% av nettolönen och investera helt passivt i en indexfond varje månad. Upprepa i 20 år.

john sa...

#Nonhosonno
Jag håller med dig helt och hållet. Sen tror jag också att om man tycker det är kul att investera i aktier och har det som hobby så gör det inget om man inte blir stormrik i längden, det är resan som är målet helt enkelt.

#Patrik B
Ja det funkar också =) Har man en riktigt hög månadslön så kan man säkert göra stora pengar på lång sikk. Frågan är bara om detta kommer att dra ner börsen fullständigt?

http://cornucopia.cornubot.se/2011/08/peak-oil-60-mindre-biltrafik-till-ar.html

Patrik B sa...

#john
Jag är inte jätteinsatt men läser regelbunget Cornucopias blogg. Jag anser att han är överdrivet negativ. Och problemet är att jag kan inte avgöra vilken påverkan som peak-oil osv osv kommer påverka ekonomin framöver. Kanske kommer något annat ersätta oljan innan 2030?

Problemet är att det finns för mkt information som talar dittan och dattan. Därför väljer jag att "stänga av", investerar i en indexfond och följer börsen, antingen ner i avgrunden eller till nya höjder. Och då jag endast investerar 10% av lönen så påverkar det mig inte så väldigt mkt, det är värt den satsningen för att förhoppningsvis få bra avkastning i framtiden.

john sa...

#Patrik B

Jag har antagligen läst lite för mycket på dessa "domedagsbloggar" så det du gör är antagligen det bästa man kan göra dvs följa den väg som känns bäst.

Brakar det ihop totalt någon gång så spelar det nog ingen roll om man har pengarna på ett sparkonto eller i en indexfond.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Tuxie sa...

Själv har jag ersatt mitt privata pensionssparande med att varje månad köpa 10 träd av Better Globe: http://betterglobe.com/

Om sparhorisonen är 20+ år så kan det vara ett bra alternativ. Ett träd kostar €17. År 5 till 19 får du ca €2,55 per år per träd och år 20 får du €170 om dagens virkespriser är oförändrade om 20 år (annars mer). Detta motsvarar efter 20 år en årlig ränta på ca 12-13%. Samtidigt skapar du sysselsättning och inkomst för många fattiga afrikaner och hjälper till att få mark som idag är öken att grönska.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!