.

torsdag 18 augusti 2011

Gratis mat och traderaförsäljningar

Igår var vi ute och utnyttjade allemansrätten. Efter någon timmes plockande så fick vi med oss en ganska stor mängd kantareller hem, dock mest små svampar men gott var det. Att vi blev omsprunga av först två stycken rådjur och sedan en älg gjorde dessutom svampplocken mycket spännande =)


Det är en skön känsla att äta något som man själv har jobbat för, nåsta gång kanske vi ger oss ut och fiskar eller plockar något annat gott.

För övrigt så har vi bestämt oss för att någon gång nästa år åka på semester utomlands. Givetvis krävs det då att vi sparar undan lite pengar varje månad med start nu. Därför har nu traderamonstret inom mig vaknat igen (jag tycker det är riktigt kul och beroendeframkallande att sälja saker på tradera) och jag har börjat lägga upp lite saker till försäljning.
  Tanken är att intäkterna skall gå till resekassan och med ett fullproppat förråd med "skräp" så tror jag att en hel del saker kan tas därifrån och säljas på nätet.

Jag la upp mitt första objekt bara för några dagar sedan och givetvis gjorde jag ett stort misstag då... Jag räknade ut fraktkostnaden på posten.se och lade sedan upp objektet. Det jag inte tänkte på var att paketet/brevet antagligen är för stort att posta på brevlådan och om jag måste lämna in det hos ett ombud blir fraktkostnaden mycket högre (har jag rätt?)

Så min första försäljning kan mycket väl bli en förlustaffär men man lär ju sig av sina misstag!


Mvh //Ekonomisk Trygghet

5 kommentarer:

nonhosonno sa...

Använde du uträkningen med både mått och vikt skall det stämma även om du lämnar in det hos ett ombud.

john sa...

#Nonhosonno

Japp jag räknade ut med mått och vikt. Jag tror det skulle kosta ca 104 kr hos ombud och 48kr om man postar på brevlådan. Så om jag lyckas knö in det tjocka brevet på brevlådan så kan jag nog göra vinst på försäljningen iaf =)

Jag skulle kunna packa om paketet så att det blir mindre men då riskeras det att bli skadat under transporten (det är en bok)

Mvh //Eko trygghet

JobbochFirma sa...

Det som är viktigt är att det är max 2 kilo och inte för stort. En bok brukar gå att skicka som brev.

Det ska alltså kunna räknas som brev för att det ska kunna bli billigare.

Brev är inte spårbara. Man kan köpa till spårbarhet eller lämna in det som paket för att få spårbarhet, men då blir det dyrare.

Jag driver en webbshopp utan spårbarhet i försändelserna, det funkar bra.

JobbochFirma sa...

...du måste alltså inte knöla in det i en låda för att det ska räknas som brev, lämna bara in det till ditt ombud och säg att det är ett färdigfrankerat brev.

john sa...

#Jobb och Firma

Jag frågade hos posten och dom sa också precis som du skriver att det inte kostar mer att lämna in brevet/paketet hos ombudet, jag blev väldigt lättad av det svaret =)

Så det blir smidigt att skicka lite större saker som böcker med postens vaderade brev, skönt å slippa krångel med frimärken också.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!