.

lördag 13 augusti 2011

Är passiv på semestern, fysiska investeringar?

Jag har hela 2 veckor kvar på min semester och har varit väldigt passiv i mina investeringar under denna tid. Kanske är det lika bra att jag inte loggar in på depån varje dag och kollar, när semestern är slut så har den nya lönen kommit in på kontot och förhoppningsvis har börsen stigit tills dess.

En sak jag funderat på är att möjligtvis vikta över mer till fysiska investeringar. Skog och fastigheter är främst de saker jag tittat på. Nackdelen är att det krävs en så stor kontantinsats för dessa invsteringar så OM jag ska satsa på t ex skog så måste jag sälja av alla mina aktier (möjligt att jag gör vid en högkontjuktur i så fall)


Alternativet är att spara ihop pengar under 3-4 års tid, men det kommer jag troligtvis inte ha tålamod till. Ett sista alternativ är att jag fortsätter investera i ädelmetaller, fördelen med dessa är att man kan köpa lite då och då när man har råd + slipper jobba med belåning. Nackdelen är att de måste förvaras i bankfack (eller kassaskåp i hemmet) och vid inbrott kan allt vara förlorat. Har man däremot köpt 20 hektar skog så är det lite svårt för tjuvarna att sno marken =)

Rätta mig nu om jag har fel men jag läste någonstans att under 50 års tid så har skog i sverige givit en genomsnittsavkastning på 8% per år (5% på marken och 3% på virket). Det är inte fy skam....

6 kommentarer:

Anonym sa...

Att äga skog betyder att man får en hel del arbete som skall utföras.Plantering,röjning,gallringSlutavverkningarna säljes för det mesta till skogsbolag på rot.Om man inte själv utför en del av skogsvårdsåtgärderna blir inte rotnettot så stort.

kalle kr sa...

precis, ju mer man kan göra själv desto bättre avkastning (man kan se det som jobb som ger lön iofs). Man kan även sälja ut dessa tjänster men då krymper marginalen och "avkastningen".

Oavsett vilket metod man väljer så är det extremt viktigt att man gör gallring/röjning i tid och rätt. Gör man inte det kan avkastningen tom bli negativ på skogen.

Det finns otaliga exempel på folk som som införskaffat eller har skog med mottot "de här kapitalet skall jag ha till pensionen" och så har de inte skött skogen korrekt och så är värdet på skogen mindre än när man skaffade den, när man behöver pengarna vid pension...

Dessutom blir det inte någon eventuell avkastning på marken förrän man säljer den.

Om man är intresserad av löpande inkomst som trillar in lite mer kontinuerligt är skog inte det bästa alternativet. (undantaget då - om man inte har jävligt mycket och då kontinuerligt kan avverka/slutavverka större arealer).

Högre Inkomst Nu sa...

Var handlar du med fysiskt guld?
Eller köper du guldfonder?

Andreas sa...

Fick du din koppartacka som du beställde?

john sa...

#Anonym och Kalle Kronor

Ja Ni har helt rätt i att det krävs en hel del arbete för att underhålla skogen. Det gäller nog att man är väldigt intresserad av skogsbruk och arbete om det skall hålla i längden. Det sköna är väl att istället för att äga siffor på en datorskärm så äger man "riktig" mark.
Eftersom det inte görs mer mark på jorden (ganska logiskt) och befolkningsmängden hela tiden ökar så ser jag ingen annan utväg än att skogsfastigheter kommer att öka markant i värde framöver.

#Högre Inkomst nu
Jag har bara köpt 2gram guld och gjorde det då via tradera, annars så finns Liberty Silver som säljer både guld och silver.

#Andreas
Japp den har kommit! Jag slapp betala tull också så det var ett riktigt bra köp. Butiken har för tillfället slut på stora koppartackor men det skall komma in mer om någon vecka. Jag funderar på att beställa hem några till faktiskt.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Classier Corn sa...

Det lät som en väldigt bra avkastning (skog)!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!