.

tisdag 1 mars 2011

utveckling min utdelningsportfölj Mars 2011

Då var det 1 Mars och jag kommer som vanligt att uppdatera Er med utvecklingen av min utdelningsportfölj. Portföljen kommer troligtvis genomgå stora förändringar framöver men tillsvidare kommer den att fortsätta kallas för "utdelningsportföljen" eftersom alla innehav förutom ett (Northland Resources) delar ut pengar.


Som Ni ser så har portföljen i Februari månad ökat med 2,6%. Anledningen till att jag har lyckats ha en positiv kurva på portföljen denna månad är pga tillsatta likvida medel. Om jag inte hade skjutit in några pengar på depån hade jag legat flera procent minus, man får helt enkelt göra som USA, trycka in mer pengar i systemet när ekonomin går trögt...

Ovan ser Ni en bild på hur mina innehav har rört sig under månaden och då är inte ens H&M med eftersom jag har den aktien i en anna depå (Även H&M har gått dåligt). Det har även varit dåligt med utdelningar denna månaden och eftersom Peyto har halverat sin utdelning så tappar jag även lite på den punkten.

Men nu ska jag sluta klaga och blicka framåt istället, givetvis är det bra med börsnedgångar också eftersom det är då köptillfällen skapas!
  T ex är det enligt mig ett riktigt bra läge att komma in i H&M nu när aktien har dippat lite, även Astra Zeneca går trögt för tillfället och ger därför ett bra köptillfälle för oss långsiktiga.


Om vi tittar lite på mina utdelningar för detta året (Jag är inne på år 2) så är jag i dagsläget uppe i ca 70% mot vad jag hade totalt i utdelningar under år 1. Det innebär att jag har 5 månader på mig att slå föregående år.

Troligtvis trillar det in lite adsensepengar nästa månad och om jag inte  säljer av alldeles för många innehav under året så tror jag att jag kommer att slå föregående år med åtminstonde 20%. Men som sagt så kan det mycket väl bli så att jag säljer av en del innehav redan under första halvan av 2011 om tillfällen ges.

Sen var det det här med oljan.... Jag har som sagt tänkt investera lite pengar i oljecertifikat men hittills har det inte funnits något tillfredsställande ingångspris för mig pga oroligheterna i Libyen m.m... Jag får helt enkelt vara tålmodig och ligga lågt tills ångan har lagt sig lite, det kan mycket väl vara så att oljepriset fortsätter att stiga men jag känner att min kunskap inom detta område är väldigt begränsad så jag investerar helst inte i orostider.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!