.

onsdag 9 mars 2011

Köpa mat på Ica med ädelmetaller?


Jag läste på Liberty Silver att representanthuset i staten Utah (USA) har lagt fram ett förslag för att tillåta guld och silver som lagligt betalmedel. Detta är inget dock inget som är klubbat och klart utan förslaget måste först godkännas av senaten och guvenören innan det träder i kraft.

Om detta förslag gick igenom i hela världen dvs guld och silver blir ett betalningsmedel världen över, ja då vet jag inte hur folk skulle reagera men troligtvis händer iaf något av följande:

- Efterfrågan på guld och silver kommer att öka markant vilket innebär ett ökat värde på guld/silver


- Inbrotten kommer att öka drastiskt eftersom tjuvar då slipper mellanhanden att sälja av sitt stulna gods innan dom får pengar i handen alt säljs skrotguld till ohederliga smältverk.


- Om världsekonomin börjar vackla mer och mer kommer efterfrågan på guld/silver dra iväg enormt eftersom folk blir oroliga att "papperspengarna" kommer att gå i graven. Efter några år kommer allt guld och silver vara nästan helt slut=alldeles för dyrt att investera i.


Om sista punkten går i uppfyllelse så är jag glad att jag i dagsläget äger en liten del ädelmetaller. Detta ser jag som en liten försäkring OM det skulle bli så illa att inflationen sticker iväg enormt eller att papperspengarna helt enkelt går i graven.
  För tillfället är silverpriset enligt mig alldeles för högt för att göra några större investeringar i fysiskt silver MEN man vet ju som sagt aldrig hur högt en tillgång kommer att stiga....

Bara tanken att gå på ICA och veckohandla för ett silvermynt är lite roande men inte helt overkligt, det har gjorts förr i tiden (dock innan ICA`s tid) och kommer kanske att göras i framtiden om det vill sig illa.

Här är förresten länken till förslaget:
http://www.foxnews.com/politics/2011/03/04/utah-house-passes-recognizing-gold-silver-legal-tender/

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!