.

lördag 12 mars 2011

Lördagstankar och lite annat

Det blev inga större oroligheter i Saudiarabien igår, å andra sidan kanske det var så att alla andra nyheter överskuggades av jordbävningen som drabbade Japan riktigt hårt. Idag läste jag att dom har börjat släppa ut radioaktiv ånga ur ett kärnkraftverk i Japan för att lätta på trycket, vi får verkligen hoppas att inget allvarligt händer...

Denna katastrof kommer att påverkar Japans redan ansträngda ekonomi enormt mycket och jag kan knappt föreställa mig hur mycket som måste byggas upp/renoveras igen. Två stora biltillverkare (som för övrigt är listade på den amerikanska marknaden) Toyota och Honda tvingades stänga ner 2 respektive 4 bilfabriker tillfälligt under gårdagen. Toyota´s aktie föll -2,14% och Honda -2,43%, inte så farligt med andra ord.

Vad jag har förstått så är den nordöstra sidan av Japan (där tsunamin träffade) inte alls lika utvecklad som andra delar av Japan, så katastrofen kunde ha blivit mycket större om vågen rullat in på andra mer utbyggda delar av landet.

Jag vet personligen ingen nätmäklare här i Sverige som erbjuder handel på den Japanska börsen men troligtvis kan man göra en del fynd nu om investerare flyr den japanska börsen en tid framöver. Ett annat alternativ är att leta efter bolag som har sitt säte i Norden eller USA men som tillverkar och importerar varorna från Japan (såsom Biltillverkarna jag skrev om längre upp).

Att tjäna pengar på någon annas katastrof kanske låter hemskt men nu har det inträffat och det är inget man kan göra åt situationen mer än att hoppas på att inga nya skalv inträffar.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!