.

torsdag 24 mars 2011

Lön i morgon, vad bra!

Eftersom jag bara har 54 kronor kvar på kontot idag välkomnar jag lönen med öppna armar i morgon =)

Vi håller på för fullt med att få ordning på alla papper här hemma innan stugbygget drar igång. Det är många papper, försäkringar, ritningar etc som skall in innan man får bygga.... Nu har jag kommit till en punkt där jag ibland bara vill släppa allt och ge upp, men det går givetvis inte när vi har lyckats komma så här långt. Nej det är bara att bita ihop och fortsätta gneta på, i slutet av maj är det byggstart och det är då det roliga börjar.

På aktiefronten börjar allt se bra ut igen efter Japankatastrofen. Depån börjar sakta men säkert klättra uppåt igen och jag hoppas den fortsätter med det ett tag till.

Peyot Exploration & Development som jag äger har gått bra den senaste tiden och snart tror jag en säljorder är på sin plats. Inte för att jag tror att aktien kommer att nå sin topp inom en snar framtid men iom att mitt innehav är så pass litet så gör utdelningarna ingen större skillnad i min portfölj + att jag behöver likvida medel framöver.
I dagsläget ligger jag ca +50%, troligvis kommer jag sälja av om aktien klättrar upp till +55-60%...

Det kliar ganska mycket köpfingrarna nu men jag skall försöka hålla mig ganska passiv detta året eftersom vi förhoppningsvis får en bättre sparform nästa år (Investeringssparkontot).

Som jag har sagt tidigare så har mitt intresse för råvaror och energi ökat mer och mer. Ett bolag som jag tror kommer vara en vinnare i framtiden är Fortum. Det enda "tråkiga" jag kan hitta med denna aktie är att den handlas i Euro. En notering på svenska börsen är inte högst trolig men det hade varit kanon =)

3 kommentarer:

Henke sa...

Jag gillar att den handlas i Euro. Särskilt nu när kronan är väldigt stark. Vid svagare konjunktur dykare ju alltid kronan, och då backar Fortum lite mindre är andra aktier. Bra ha lite hedge i portföljen. Ännu bättre är det med Dollaraktier.

Robert sa...

Vad får dig att vilja vänta med investeringarna fram till investeringsparkontot? :) Eventuella köp och säljkostnader? Fast ja inget fel alls med att vara passiv och ta det lugnt, blir lätt att man handlar för att handla också, speciellt för mig som är i början av att lära mig kring sparandet. :)

john sa...

#Henke

Ja det har du helt rätt i. Jag är nog bara lite bitter eftersom jag köpte Amerikanska aktier när dollar stod högt i förhållande till nu =)

Men som sagt, det är bra att köpa andra valutor när kronan är stark.

#Arbetande Pengar

Precis, det är courtaget jag försöker hålla nere på en minimal nivå. Men precis som du skriver så är det svårt att hålla fingrarna borta ifrån köpknappen och man hittar hela tiden nya "Guldlägen".

Dock skall jag FÖRSÖKA att inte köpa långsiktiga aktier detta året, men som sagt det är svårt att vara diciplinerad....

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!