.

måndag 7 mars 2011

Den Svenska kronan är för stark

Ja det är svårt att hitta en balans här i livet. Vi svenskar kan dra nytta av detta genom att köpa produkter billigt utomlands dvs Importera sina prylar. Tvärtom gäller när kronan är svag, då gör man bättre i att exportera varor t ex sälja på Ebay.

Mina amerikanska utdelningsaktier t ex Coca Cola ser jag lite som en Export-/Importvara eftersom jag gynnas av en stark krona när jag köper aktier i bolaget, men när utdelningarna börjar trilla in gynnas jag å andra sidan av en svag krona eftersom pengarna delas ut i dollar.

Så det bästa man kan göra när man letar aktier i USA är att försöka hitta köplägen när dollar står lågt i kurs gentemot kronan, därefter är det bara att hoppas på en starkare dollar när det vankas utdelningar. Ett annat alternativ är att börja med ren valutahandel, dock gäller det att läsa på ordentligt innan man ger sig in på denna marknad som kan vara väldigt hävstångsinriktad.

Det är svårt att både äta kakan och behålla den...

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!