.

tisdag 15 mars 2011

Köpt mer Aktier i Gruvbolag + Utdelningar från Astra

Börsen han knappt öppna idag innan jag var framme på köpknappen. Det blev ett nytt inköp i Gruvbolaget Northland Resources denna gång. Aktien dippade ner till 15,50 och jag slog till direkt. Mitt förra inköp låg på kursen 14,55 så den nya GAV-kursen landade nu på ca 15,1 NOK.

Nu hoppas jag på att problemen med kärnkraftsverken börjar lösa sig i Japan, dels för att jag själv börjar bli nervös över strålningen som släpps ut i luften men även för att börsen skall stabiliseras, dock finns det fina köplägen för Er som har likvider att spendera.

T ex Astra Zeneca handlas nu för ca 295 Kronor vilket ger en riktigt fin direktavkastning. Börsen KOMMER att återhämta sig så småningom och då kommer man vara glad för de små inköpen som gjordes under denna katastrof.

För övrigt så trillade utdelningarna in från just Astra Zeneca igår vilket var trevligt. Bolaget delar ut 2ggr per år och har historiskt sett alltid haft en hög direktavkastning. Nackdelen med Astra är att bolaget har sitt säte i Storbritannien vilket innebär att man måste skatta 15% på utdelningarna ( i en kapitalförsäkring).

Hur agerar Ni andra under denna katastrof, avaktar Ni eller är det köpknappen som gäller?

Mvh //Ekonomisk Trygghet

6 kommentarer:

Micke sa...

Tror det kommer gå ner mer. Nikkei index kommer gå ner mer imorgon och med det OMX och förmodligen i USA med. Men som sagt det är rena spekulationer. Löser det sig med kärnkraftverken i Japan (vilket känns långsökt) går det förmodligen upp. Idag är det i alla fall fritt fall.

JobbochFirma sa...

Jag köpte mer H&M idag, men det finns mycket kontanter kvar att handla för. Det är nästan så att jag hoppas på en ordentlig krasch i alla fall.

Jag menar, när det dyker 30-50% så vet man ju att det är dags att handla.

john sa...

#Micke

Nej idag verkar det inte vara några aktier som går uppåt, man får helt enkelt gilla läget och trösta sig med att en del bolag köps billigt.

#JobbochFirma

Då sitter du i en fin sits iom att du har pengar kvar att investera, jag brände av nästan allt på Resources idag =)

Kommer du att öka mer i H&M om den sjunker ytterligare?

Jag hoppas verkligen inte att läget förvärras i Japan eftersom det är en så pass allvarlig incident. Börsen får gärna fortsätta ner men i dagsläget bryr jag mig mer om att dom styr upp situationen.

"Vanliga" börsras med banker som går i konkurs etc välkomnar jag gärna men den här gången tar rädslan över för mig iaf...

Mvh //Ekonomisk Trygghet

S sa...

Jag tänker mig att göra som du fast har ej handlat än (får se om snålheten bedrar visheten). Northland ligger på min bevakning liksom många av de större stabilare bolagen så som H&M, Ratos och Skanska. Detta var börsdag nr 3 efter jordbävningen idag. Så vitt jag vet så fick Tjernobyl börsen att gå ned 3 dagar, Greklandskrisen 4 dagar och Kobe-jordbävningen 5 dagar så jag sitter kallt och räknar med en nedgång under 3-5 dagar... Den morgon Nikkei visat sig stabiliseras tror jag det är läge att lägga in köp-ordrar, men man vet aldrig. Kanske missar man "tåget"..

S sa...

Rättelse: Kobe-jordbävningen fick inte Stockholmsbörsen att gå ned 5-dagar. Det var den japanska det gällde, sorry.

john sa...

#Spartacus

Ja vi får se hur länge börsraset håller i sig, så länge kärnkraftsincidenten inte stabiliseras så kommer nog börsen fortsätta gå ner.

Jag själv hoppas på lite positivare nyheter i morgon, inte för att börsen ska gå upp utan för att jag tycker att det som händer just nu är väldigt otäckt.

Fy för radioaktiv strålning!


Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!