.

söndag 30 maj 2010

Nytt Aktieköp, Ratos

Även fast en del inte tyckte Ratos var köpvärd vid en aktiekurs på ca 200 kronor slog jag till i fredags och gick in på kursen 199,50 Kronor. Visst, hade jag väntat tills kursen gått ner några kronor hade det blivit ännu bättre direktavkastning men vem vet kursen kanske aldrig går ner något nämnvärt?

Hur som helst så fick jag en direktavkastning på 4,7% räknat på årets utdelning vilket är väl godkändt enligt mina kriterier. Om Ratos höjer utdelningarna nästa år (vilket jag förutsätter och hoppas på eftersom det är en av grundprinciperna i utdelningsinvestering) kommer jag att få en ännu bättre direktavkastning förhoppningsvis runt 5%.

Jag tittade även en hel del på Lundbergs B innan jag gick in i Ratos. Även detta bolag verkar vara ett väldigt bra investmentbolag (som även har ett fastighetsbolag), MEN direktavkastningen var för låg för att jag skulle köpa.

Troligtvis kommer jag att invstera i ett till investmentbolag under året. Det känns som att jag har strövat runt lite för mycket i Amerika och blivit bortskämd med månads/kvartalsutdelningar =) Nu gäller det att väga upp portföljen lite med "tråkiga" Svenska bolag ;)

På återseende!

4 kommentarer:

J sa...

Jasså du kunde inte hålla dig du =P

john sa...

#J

Hehe nej det blev ett köp ändå =)

Mvh Eko trygghet

J sa...

Tja det är ju onekligen ett bra och välskött företag. =)

john sa...

#J

Ja jag tänkte också så. Sen iom att direktavkastningen var så hög kunde jag inte hålla fingret borta från KÖP

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!