.

torsdag 6 maj 2010

Greklandkrisen genererar hävstång på börsen

Den sk Greklandkrisen fortsätter att tynga ner samtliga börser i hela världen. Vad jag lärt mig överreagerar börsen på nyheter och det är just det som jag tror händer nu. Grekland är i en katastrofal ekonomisk kris just nu men att detta skulle påverkar hela världens Ekonomi enormt ställer jag mig tveksam till (rätta mig om jag har fel).

Vi inom EU blir säkerligen påverkade på ett eller annat sätt men jag undrar hur många av t ex den Amerikanska befolkningen som överhuvudtaget vet vad som händer med Greklands ekonomi för tillfället?
Min personliga gissning är att börsen kommer att återhämta sig fortare än vad många tror. Efter nån/några veckor kommer någon annan "stor" nyhet att överskugga Greklandkrisen i aftonblaskorna.
Tills dess kan kan det vara en bra idè att ligga likvid och vänta på uppgången alt hålla sig till marknader utanför EU....

3 kommentarer:

Herr K sa...

Bra att det finns någon som är lite positiv inför nutidens händelser ;-)

Själv tror jag kanske inte att detta är början på ett konstant börsfall, det kommer säkert gå både upp och ned ett tag framöver. Dock så tror jag inte att vi har sett det sista av problemen inom EU, så att ligga likvid ett tag tror jag ändå är en mycket sund idé.

Magnus från Dollarkursen.com sa...

Det är ju dock inte Aftonblaskan som styr kurserna i världen...

john sa...

#Herr K

Ja att ligga likvid ett tag framöver låter som en bra strategi. Precis som du skriver kommer det ta många år (iaf för Grekland) att komma på fötter igen..

#Magnus
Det har du helt rätt i, det jag menade var väl mer att i princip alla nyheter förstoras upp av medierna för att dom skall sälja så många nummer som möjligt. Oftast går den breda massan dvs vi läsare på det också.

Mvh //Ekonomisk trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!