.

torsdag 20 maj 2010

Investmentbolag?

Nu är det snart löning och jag har återigen börjat fundera på vad jag skall investera i härnäst. Jag har tittat lite på Investmentbolag och troligen kommer det bli just ett sådant jag investerar i. Vad har Ni läsare för tips om Investmentbolag, är t ex RATOS ett bra bolag att lägga i sin utdelningsportfölj?



Jag har kikat lite på statistik på www.borsdata.se och såg att kungsleden som är ett fastighetsbolag har haft en vädligt hög genomsnittlig direktavkastning under de senaste 10 åren (99-08), snittet låg på hela 9% vilket är väldigt högt för ett "tråkigt" svenskt bolag ;) Innan finanskrisen tågade in hade bolaget en väldigt hög direktavkastning 2008 dök den ganska drastiskt vilket inte är så konstigt.
Mer statitistik HÄR
Nu handlar ju inte allting om hur hög direktavkastning ett bolag har men det är ändå intressant att just Kungsleden har haft så hög direktavkastning tidigare.

Som sagt, investeringstips mottages med glädje!

3 kommentarer:

J sa...

Ratos är def ett trevligt bolag! Mycket skicklig ledning. Jag kommer säkert inte att få många mothugg, men för mig är ratos köpvärt kring 170 och inte vid dagens 200. Allt beror på perspektiv.

Henke sa...

håller med ratos är inte köpvärt i dagens läge, långsiktig aktie du kan investera i om du är defensiv är Lundbergföretagen

MVH Henrik

john sa...

#J och Henke

Tack för tipsen, skall ha detta i åtanke när jag investerar!

Mvh //Ekonomisk trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!