.

lördag 27 mars 2010

Valutahandel och Guldhandel

Jag har nu i några dagar provat på sk Valutahandel eller Forextrading som det heter på Engelska. Handelsplattformen jag använder mig av heter Etoro och jag tycker det är en bra plattform för nybörjare inom valutahandel eftersom den är väldigt pedagogisk och lätt att förstå.

Valutorna jag mestadels har handlat i är EUR/USD, jag har även gjort en del affärer i råvaran Guld. Som ni kanske vet finns det ganska stora risker att handla med CFD`s (jag tror det heter så?) eftersom man får en sk hävstång när man gör affärer. Så om kursen går upp kan man tjäna ganska mycket pengar men om den går ner kan man förlora mycket pengar, det gäller alltså att minimera förlusterna och ta hem många vinster vilket inte alltid är så lätt.

Jag har hade gärna försökt handla i Guld och Silver lite mer fundamentalt via Etoro men eftersom valutan/guldet är så pass volatil vågar jag inte ligga inne över en längre period. Det är faktiskt så att jag knappt vågat ta ögonen från skärmen när jag gått in i en valuta eftersom jag är så pass nervös över att förlora pengar, detta kanske är bra å andra sidan men inte bra tidsmässigt, man blir ganska låst vid datorn =)
Så just nu handlar jag nästan endast på tekniska signaler men försöker även hänga med en del på nyheterna angående Euron.

Hittills har de flesta affärer gått bra, jag har gjort 2st förlustaffärer och ca 10-15 vinster (dock väldigt små vinster och förluster, vi pratar om några få dollar per affär). Jag försöker att inte låta girigheten ta över och ha tålamod, små insatser och lägsta hävstången är den filosofin jag kör på.




Så kommer jag fortsätta med Valutahandel?

Jag vet faktiskt inte. Nu har jag bara provat på detta i några få dagar men jag har fått den uppfattningen att man faktiskt kan tjäna en extra slant i månaden på Valutahandel om man har tålamod och inte låter girigheten ta över. Nackdelen är väl också att det är väldigt tidskrävande och stressigt för sinnet. Är man dock väldigt säker på att kursen skall gå upp i t ex Guld så kan man investera mer långsiktigt (inte lägga en tajt stop-loss) och på så sätt få lite mer ro i sinnet...

Har ni själva någon erfarenhet av Valutahandel?

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!