.

fredag 12 mars 2010

Investera i Vindkraft

Nordet marknadsför ganska hårt just nu för Vindkraftsbolaget "Arise Windpower" som kommer börsintroduceras i slutet av Mars. Teckningskursen kommer att ligga någonstans mellan 55-65 kronor (fastställs 23 mars) och en börspost är på 100st aktier. Det står även att courtaget är lika med Noll kronor vilket är väldigt fördelaktigt om man nu bestämmer sig för att investera.

Jag själv kommer inte att investera i detta bolag men tror att det finns möjligheter att ta hem vinster i form av kursuppgång på kort sikt.

OM jag nu hade köpt en börspost så hade jag övervakat aktien väldigt noggrant första handelsdagen och om aktien gått upp sålt av och förhoppningsvis gjort mig en liten vinst. Om aktien gått nedåt hade jag satt en tajt stopploss och tagit en snabb förlust.

Jag vill inte skriva varken dåligt eller bra om bolaget men för mig personligen är det ett lite för riskabelt bolag att investera i. Arise Windpower har stora planer och visioner på att bygga ut sina vindkraftparker över hela södra Sverige, frågan är bara om Kommunerna kommer tillåta så pass massiv utbyggnad, det är väl lite där skon klämmer... MEN om allt går enligt deras planer finns det som sagt en stor potentiell vinsttillväxt i bolaget.

Mer information om aktien hittar ni HÄR

Hemsidan hittar ni HÄR

3 kommentarer:

J sa...

Avanza kör också en drive där, men kan inte påminna mig om courtagefritt fanns med i dealen. Håller mig borta, mitt innehav i energy potential räcker för tillfället som exponering mot en rejält svajig sektor.

john sa...

#J

Jag kollade lite närmare i Energy Potential`s portfölj och det var intressanta bolag dom hade investerat i. Nu vet jag inte hur mycket el ett sådant vertikalt vindkraftverk ger men det borde vara ett intressant köp för folk med mycket mark t ex bönder/skogsäägare.


//Ekonomisk trygghet

J sa...

Lite mer om det här:
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/vindkraft/article736040.ece

Och om seabased här:
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article726070.ece

De andra innehaven är vad jag förstår fortfarande på forskningsstadiet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!