.

lördag 6 mars 2010

Köpt tomt!

Nu har jag och min sambo skrivit på kontraktet och blivit tomtägare!

Det känns riktigt kul men även lite nervöst eftersom jag vet att vi har mycket jobb framför oss. Givetvis kommer jag uppdatera här på bloggen hur projektet framskrider med bilder och text. Jag kommer att fortsätta vara anomym på bloggen (så gott det går) men kan ändå avslöja en hel del om våra tankar och idèer kring tomten:

I Följande steg är projektet planerat att genomföras:

1. Sommar 2010
Jämna ut mark och avverka träd. Eventuellt kommer vi även sätta grund (plintgrund) och dra vatten/avlopp också men det beror helt och hållet på om vi har råd och tid.

2. Höst 2010
Hinner vi inte sätta grund och dra V/A under sommaren kommer vi göra det på hösten 2010 (innan marken frusit...)

3. Sommar 2011
Nu börjar vi bygga vårat fritidshus! Vi kommer att köpa ett fullisolerat sk "Modulhus" på ca 60kvm boyta. De mesta arbete har vi planerat att göra själva (med hjälp av familjen) dock behöver vi ha hjälp med att dra v/a invändigt och även El m.m...


Vi ser detta som en långsiktigt investering men gör det även för att det är ett kul projekt som kommer ge oss många erfarenheter och även lärdomar. Uthyrningsmöjlighetena anser vi vara ganska stora och förhoppningsvis blir dom större om några år.

Just nu bor jag och min sambo i en lägenhet och tanken är att om vi någon gång i framtiden vill köpa ett eget hus som vi kan bo permanent i ska sälja av fritidshuset och på så sätt få en bra kontantinsats på huset!


Så som sagt se fram emot många roliga (och arga) blogginlägg med start någon gång i sommar, första läsaren som listar ut vart tomten är benägen vinner en trisslott! =)

10 kommentarer:

nonhosonno sa...

Kanon!

john sa...

# 40procent20år och Nonhosonno

Tack så mycket!

//Ekonomisk trygghet

Magnus från Dollarkursen.com sa...

Grattis!

Jag gissar på Rättvik! :)

john sa...

#Magnus

Bra gissat men det var Fel! =)

//Ekonomisk trygghet

Herr K sa...

Vad roligt projekt, hoppas det kommer gå bra utan alltför stora motgångar :)

Alla vet ju att Tomten är belägen på nordpolen, eller i finska lappland! haha...

inte miljonär än sa...

Intressant och kul att få följa! Antar att man kanske ngn gång i sommar kommer att få se en bild på det hela då? I alla fall en med mycket stockar, grus, jord och skitiga händer? ;-)

Auri sacra fames sa...

Hej!
Kul att se att du gett dig på projektet. Jag har själv funderingar på ett projekt snart som börjar med avverkning och grävning.

Du råkar inte ha några ekar på tomten, jag ar fått det berättat för mig att Ek (som inte kommer från en gammal bostadstomt) kan kapas upp och säljas till golvtillverkare, han som berättade det sa att det bekostat hela hans grävarbete som kom efter avverkningen.

Glöm inte att förbereda för el och vatten när du ändå jämnar ut marken. Krävs grävarbete för båda och det är lika bra att du slår till när grävmaskinen är på plats.

Själv kommer jag nog att slå till på helgjuten grund framför plintar när jag bygger i framtiden. Vem vet om Ni vill åka ut och bo under en vinter. Då blir det trevligare med varma golv=)

J sa...

Vad kul, grattis!

Auri sacra fames sa...

Måste ju försöka mig på en tidig gissning också, jag tror att Er tomt ligger i närheten av Bromseby naturreservat=)

john sa...

#Herr K
Jag tror vi pratar om olika Tomtar (tomter) =) Nordpolen var inte extremt långt ifrån dock.

#Inte miljonär än
Jag lovar att lägga upp bilder på spektaklet, så skitiga händer/kläder-bilder kan du räkna med!

#Auri Sacra Fames

Vad kul att även du ska bygga, blir intressant att följa!

Vi har några träd som skall averkas, vet dock inte vilken sort men antagligen kommer vi ge bort alla träd till svärfar eftersom han kommer hjälpa oss väldigt mycket med husbygget. Bra tips där med grävandet, vi skall försöka få till allt markarbete till sommaren. Vi funderade även på heljuten platta men valde plintar pga mindre kostnad. Extra isolering och tjocksockar borde räcka för vintern =) Det blir tyvär ingen trisslott för dig heller!

#J
Tack så mycket!

//Ekonomisk trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!