.

tisdag 2 mars 2010

Köptips för den kortsiktiga

Som en del kanske vet har jag föjlt Astra Zeneca en tid och letar efter köp och säljsignaler med hjälp av en enkel teknisk analys.




På bilden ovan ser ni att aktien har legat och "pyrt" ganska länge nu och jag misstänker att vi snart kommer att få se ett utbrott uppåt i aktiekursen. Om det blir inom de närmsta dagarna eller om 4-5 veckor är svårt att säg men hur som helst så känns det som köpläge just nu.

Om jag investerat i Astra Zeneca hade jag gjort något av följande:

1. Lagt en köporder redan idag och hoppats på en uppgång. Kanske uppgången kommer redan dagarna innan utdelningarna trillar in ( 15 Mars ) och då har man möjligheter att även använda sig av punkt 2 nedan.

2. Troligtvis går Aktiekursen ner dagen/dagarna utdelningarna kommer. Att då lägga en köporder och sedan vänta några dagar/veckor tills kursen stabiliserats kan vara en bra strategi.

3. Lagt en köporder redan idag och därefter suttit still i båten dagar/veckor/månader ja tills jag uppnått mitt vinstmål i aktien. Iom att aktien har legat lågt ett tag nu är det ganska sannolikt att den kommer röra sig uppåt till "normala" kursnivåer inom en snar framtid. (å andra sidan KAN en aktie alltid sjunka drastiskt också men det känns inte troligt i detta läget). Vad jag vet har det inte kommit några negativa rapporter om bolaget de senaste veckorna och förhoppningsvis förblir det så även under mars månad.



Tiden får helt enkelt utvisa om jag har rätt eller fel i denna lilla analys!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tänkte bara upplysa om att utdelningen redan varit. Handlades utan utdelning den 3 feb. Själva utbetalningen sker dock den 15 mars.

john sa...

#Anonym

Stämmer bra det. Jag kanske har förklarat lite otydligt på punk 2 men tanken är INTE att få utdelningarna (x-datum 3 feb som anonym skrivit) utan istället ta hem en vinst på eventuell kursuppgång.

Mvh //Ekonomisk trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!