.

söndag 28 mars 2010

Funderingar kring Truster

Jag funderar en hel del på att möjligtvis Investera i någon kanadensisk Trust, detta mestadels för att direktavkastningen är så pass hög i de flesta fall men även för att många av trusterna delar ut varje månad.

Men anledningen till att jag tvekar lite är att från och med 2011 så kommer dessa ks Truster bli tvunga att ombildas till Aktiebolag om jag fattat det rätt, vilket innebär att dom kommer bli tvunga att betala skatt på vinsterna framöver... Hur detta påverkar aktiekurserna och framförallt aktieutdelningarna vet jag inte men om det är någon som har lite mer kunskap inom detta ämne får Ni gärna höra av er!


En Trust som jag har tittat lite närmare på är PEYTO Energy trust. Bolaget verkar ha lyckats dela ut varje månad de senaste tio åren förutom i Februari i år? (enligt earnings.com). Någon som vet hur detta kommer sig?


Nu ska jag ner i tvättstugan!

ps. tack herr K för rättningen av stavfel =)

7 kommentarer:

D sa...

Peyto är ett välskött bolag med intjäningsförmåga även vid låga priser på naturgas. Tycer du skall läsa in dig mer på bolaget så ser du vad de har för framtidsplaner samt hur de resonerar om 2011. Har själv varit delägare i Peyto i snart ett år och ångrar det inte en sekund, månatliga utdelningar som du skriver, även i februari i år. http://www.peyto.com/news/index.php?category=232_0_2_0_M

john sa...

#D
Det låter mycket bra och lovande, jag ska sätta mig in lite mer i denna Thrust.
mvh
//Ekonomisk trygghet

Herr K sa...

Jag vill inte vara den som är en besserwisser, men jag är lite ordfetischist och måste därmed påpeka att: det heter TRUST och inte THRUST. Det senare betyder "knuff" eller "drivkraft" ifråga om bl a jetmotorer.

Hoppas du inte tar illa upp av min rättelse :)

john sa...

#Herr K

hehe tack så mycket för att du noterade stavfelet, det låter ju ganska kul dock med "Energy Thrust" (energiknuff). =)

Givetvis tog jag inte illa upp, tackar och bockar!

Mvh //Ekonomisk trygghet

J sa...

Som sagt, peyto delade ut även i februari.

Vet att exv Innergex' utdelning sjunker från 1 CAD till ,085 CAD så man kan räkna med en utdelningssänkning någonstans i 15%-trakterna.

För peyto är detta fortf mycket bra då direktavkastningen ändå blir hög. Samtidigt får man vissa nya möjligheter när man blir ett bolag istället för en trust som kan se bra ut för framtiden.

Man har dessutom redan prissäkrat hälften av produktionen för året, och en del in i 2011 och 2012. Allt som allt känns det stabilt.

john sa...

#J

Det låter mycket bra, känns skönt att dom som du skrev har säkrat en del inom de närmsta åren!

månadsutdelningar känns väldigt lockande...

Mvh //Ekonomisk trygghet

J sa...

Ja det var väl så du började om jag inte minns fel..? =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!