.

torsdag 15 oktober 2009

Utdelningar, liten guide

Jag hittade en bra gudie till utdelningsinvestering (på engelska). Den går igenom de viktigaste sakerna man ska tänka på inom utdelningsinvestering.
Guiden hittar ni HÄR

Jag tänkte skriva lite om ett Amerikanskt bolag vid namn "Legacy Reserves LP", inte bara för att det har ett tufft namn utan även för att direktavkastningen ligger på ca 12%. Tänk dock på att vid en högre direktavkastning kommer oftast en högre risk.
Legacy borrar efter Olja och naturgas om jag har fattat det rätt. Deras "main location" är Permian Basin som ligger i Texas. Ni kanske har sett serien "black gold" som går på Discovery? Den handlar iaf om liknande företag som borrar efter olja i Texas.

Om vi tittar på utdelningarna då så hittar jag bara historik från och med 2007. Det positiva är ändå att utdelningarna har ökat varje år.

Utdelningshistorik hittar ni HÄR


Bilden sträcker sig över en 2-årsperiod, som ni ser dippade det ganska bra under 08/09 men den verkar återhämta sig rätt bra nu. Jag personligen hade/kommer nog vänta med att köpa denna aktien eftersom jag vill veta mer hur dom lyckas pestera under 2009 (se data HÄR). Jag kommer dock bevaka aktien och det blir spännande att se vad dom lyckas med 2010.
2008 års årliga rapport hittar ni HÄR (Jag föreslår att ni läser "letter to unitholders" och "Risk factors")
Man kan även lyssna på 2009 års andra kvartal resultat men då är man tvungen att registrera sig, det gör ni HÄR

3 kommentarer:

J sa...

Intressant, ska kollas upp!

J sa...

Sv: Japp, tycker att såna är trevliga iom att de inte går ut. Då slipper man rulla över dom och kan bara prisa in köp- och säljtillfällen.

När det gäller silver så tycker jag alltid att fysiskt silver är bättre. Detta för att det fungerar som en trygghet i portföljen iom att det inte är bundet till någon valuta.

Om du kollar på både silver och silvercertifikat historiskt så är de rätt dyra just nu:

http://www.bullionstar.com/graphs/index.php?currency=sek&xag=on&weight=oz&frequence=0&language=en&graph_type=line

https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=116953

https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=116962

Generellt är det ju så med ädelmetall att de ofta stiger när det är kristider och sjunker när det är bra tider, eftersom investerare hoppar in i säkra investeringar i dåliga tider och tvärtom.

Eftersom certifikat inte ger någon utdelning utan man bara har dem för att köpa billigt och sälja dyrt så tror jag inte riktigt att det är köpläge på silver eller guld just nu.

Men mina amatörråd ska du självklart ta med en nypa salt! Kolla in

http://markets.rbsbank.se/SV/MediaLibrary/Document/OEC_02Dec2008.pdf

från s.5 och framåt om du bara vill veta mer generellt. =)

john sa...

Tack så mycket för informationen och det utförliga svaret J!

Det var precis vad jag behövde läsa igenom för att få mig en liten bättre uppfattning om det hela.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!