.

torsdag 22 oktober 2009

Transatlantic B, ännu ett rederi

Jag tänke skriva lite kort om ännu ett Rederi. Det är ett svenskt bolag vid namn Transatlantic. Företaget sysslar med Offshore/Isbrytning och även indutriell sjöfart.

Nyckeltal

Kortnamn
RABT-B
Vinst per aktie
9,36
P/E
2,75
Eget kapital/aktie
48,96
Utdelning
2,50
Börspost
1
Direktavkastning
9,73%
Antal aktier
28 430 474
Börsvärde
733 506 229
Börslista
Small Cap Stockholm


Med en direktavkastning på 9,73% är företaget attraktivt OM det kommer på rätt köl igen. 2009 har varit tufft men som sagt så ska man köpa när det är billigt, det gäller att ha IS i magen och hoppas på en vändning.

Bilden sträcker sig över en 5-årsperiod. Jag personligen hade köpt nu innan aktien börjar klättra upp på berget igen...
Efter lite googlande hittade jag en intressant analys av bolaget på Redeye, ni hittar den HÄR.

6 kommentarer:

Cedric sa...

Man får tacka för att du länkar till min analys :) alltid kul att se att någon tycker om den!
Vill du se fler analyser på företag som jag äger så kolla in min nya blogg, där kommer så småningom (kanske om ca 1-2 veckor) komma en till analys på transatlantic baserad på Peter Lynchs analysmetod.
zedsdead.blog.se

Auri sacra fames sa...

Då får jag lägga till dig i min blogglista Cedric. Jag såg att du tänkte mycket likt jag gjorde innan köp i Transatlantic och jag ser fram emot att läsa flera analyser. (Äger också 55 aktier köpta på dagens billiga kurs och tror på ett bra läge för en turnaround)

john sa...

#Cedric

Hej och tack själv för analysen =) Det låter spännande, jag har redan bokmärkt din blogg!

Mvh John på ekonomisk trygghet

Cedric sa...

Härligt, jag hoppas ni ska tycka om det jag skriver!

J sa...

Är utdelningen förväntad eller är det den senaste som anges?

svenskmillionaire sa...

Tack för tipset! Mycket intressant. Det är alltid kul när det finns chans att fynda. Ska kolla detta lite noggrannare i veckan som kommer.
mvh svenskmillionaire

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!