.

torsdag 29 oktober 2009

Falsk silver på tradera?

Att köpa silver via tradera brukar oftast vara billigare än att köpa det genom en affär/webshop, men hur säker kan man egentligen vara på att det är äkta silver man köpt och inte någon förfalskning?

Jag själv som är helt nybörjare på det här med fysiskt silver har inte tänkt på att det faktiskt kan vara förfalskningar man köper i vissa fall. Det var min sambo som sa något i stil med

"men är du helt säker på att det är äkta silver, är det inte bättre du köper genom nån riktig affär?"


Det var efter hon sagt det jag tänkte efter lite och började bli lite nojjig över att mitt senaste köp kanske inte var äkta =)

Detta är ett av de senaste köpen jag gjort, jag fick tom med ett Äkthetsbevis (till vänster) vilket visar en hel del information om myntet. Eftersom jag fick det till ett väldigt bra pris så är jag allt lite fundersam på hur man på bästa sätt kollar upp om det är rent silver?
Jag vill poängtera att jag inte misstror säljaren på något sätt, själva köpet och säljaren är jag 100% nöjd med men han i sin tur kanske inte heller vet om det är äkta.
Hur tänker ni andra "silverhajar" om detta, köper ni även större mängder genom Tradera eller håller Ni er till Liberty Silver etc..??

10 kommentarer:

Herr K sa...

Priset på Tradera kan man i regel inte gå efter i avgörandet om det är äkta eller ej, eftersom det är budgivningen som avgör. Vissa objekt är helt enkelt mindre eftertraktade än andra, vilket gynnar den som lägger det vinnande budet :)

Jag skulle iaf tro att vill man känna sig som mest säker på att köpa äkta vara, så skall man hålla sig till de kändaste mynten, Silver Eagles, Philharmonics mfl, då en förfalskning av dessa troligen skulle utredas och stoppas kvickt för att inte befläcka resp. lands anseende.

Annars kan du ju alltid mäta och väga dina mynt. Ett mynt på 99,9% silver och med 1 Oz vikt skall ha ett visst mått, då olika metaller har olika densiteter. Kolla in http://libertysilver.se/pages.php/page/gs_del12 så ser du :)

john sa...

#Herr K

Jo det är sant att ibland har man tur med budgivningen, i detta fallet fick jag det i princip till utgångspris.

Tack så mycket för länken, det var mycket matte där =), jag får försöka mig på en uträkning (jag är usel på matte).

Mvh Ekonomisk trygghet

Herr K sa...

john: matte är inte min starkaste sida heller, men kan man sätta det i ett sammanhang brukar det bli enklare att räkna :)

Jag tror du kan vara lugn, men gör ett försök ändå så du kan sova lugnt om nätterna ;)

J sa...

Fan, allt viktigt är redan sagt. Men jag brukar även satsa på att köpa av silverhajarna på tradera. Det finns ju ett gäng som säljer stora mängder mynt och tackor, och där utgår jag ifrån att jag inte blir blåst. Men väg och mät som sagt om du är nojig.

john sa...

#J

Precis som du säger så är det nog säkrast att köpa av dom som kränger silver regelbundet på Tradera. Givetvis är det en risk man tar men det är det värt i förhållande till priset. Dock blir det nog ett köp på liberty inom en snar framtid, Libertys silvermynt 2010 års utgåva var riktigt fina.

Herr K sa...

J: Jag kan väl inte hjälpa att jag verkar kunna precis lika mycket som dig på området? :P

Även jag tänkte beställa några nya mynt från LS under hösten, jag gillar verkligen piratmotivet!

J sa...

Hmm när alla verkar vilja köpa silver så borde vi ju rent tekniskt kunna utnyttja varandras rabattkoder? Det är väl inget fel i att utnyttja ett bra erbjudande?
Eller var jag girig och opportunistisk nu?

Anonym sa...

Gå till pantbanken och be dem kolla myntet i efterhand åt dig.

Anonym sa...

Du kanutföra enkelt klingtest. Sätt myntet på toppen av ett finger, och slå an på det med ett annat mynt. Prova på olika så får du en bra bild.

john sa...

#Anonym

Det verkar vara ett enkelt och bra test! Skall man hålla myntet mellan tummen och tex pekfingret, och sedan slå till det med ett annat silvermynt?

Mvh //Ekonomisk trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!