.

onsdag 28 oktober 2009

Nya aktieköp m.m...

ja som sagt så köpte jag igår aktier i bolaget "Wilhelmsen". Iom att jag handlade på oslobörsen så blev jag lite fundersam på om jag fick betala någon mer avgift än courtaget, med tanke på valutaväxlingen osv... (handlade i min Kapitalförsäkring)

Så jag skickade iväg ett mail till Nordnet och fick svaret
"När du handlar i annan valuta än SEK så tillkommer en spread på 0,5 %"

Eftersom jag är ganska ny på det här med aktiehandel så vet jag inte riktigt vad en "spread" är för något, är det samma sak som en avgift dvs 0,5 procent på det totala investerade kapitalet??

Jag kommer även att eventuellt idag eller i morgon köpa mera Aktier i bolaget "Astra Zeneca". Dessa aktier kommer jag köpa av pengar som jag och min kära sambo sparar till ett husköp om 4-5 år. Så dom aktierna kommer jag inte lägga i min utdelningsportfölj.

Så, nu får man vänta några veckor innan nästa aktieköp!

7 kommentarer:

Auri Sacra Fames sa...

Spreaden är skillnaden mellan köp och säljkurs, hur det tillkommer en spread på 0,5% vet jag inte, kanske är att det tar ett tag innan köpet går igenom vilket gör att du inte får en exakt köpkurs i början.

john sa...

Hej Auri Sacra Fames!

Ok då förstår jag vad spreaden är iaf. Men vad jag fortfarande inte förstår är vad hon menade med att det tillkommer en spread på 0,5%? Förlåt för min okunskap =)

Jag läste på kvittot man fick av köpet men där stod bara courtageavgiften med. Ingen om någon spread.

Mvh Ekonomisk trygghet

Johan sa...

Låter väldigt konstigt, spread är som sagt skillnaden mellan köp- och säljkurs. Om man handlar i t.ex CMC Markets plattform MarketMaker (med CDF) finns det en kurs man kan köpa till och en man kan sälja till men ingen "senast"-kurs som det finns på börsen. Skillnaden däremellan är spread och det som CMC Markets tjänar sina pengar på. Hos Nordnet finns det ju en senastkurs så var han/hon fick det ifrån vet jag inte.

Handlade för övrigt själv aktier med Nordnet i Norge häromdagen (Norwegian Air Shuttle) och fick då inget sådant. Dock är courtaget högre än på svenska marknaden.

Mvh Johan
http://aktierandstuff.blogg.se

Herr K sa...

Spread har man ju sett i olika sammanhang (ädelmetaller t ex), men aldrig spread på aktier :O

Herr K sa...

Förresten, stryk mitt föregående svar. Visst är det spread på aktier, men sällan fixerad vid en viss procent, det var det jag inte kände igen :P

john sa...

Nej förstår heller inte vad hon menade. Jag får väl helt enkelt maila igen och fråga.

"När du handlar i annan valuta än SEK så tillkommer en spread på 0,5 %"

hmm hon kanske menar skillnaden mellan SEK och den andra valutan?

Anonym sa...

Ja, som jag förstod det så menar hon att de lägger till o.5% på riksbankens dagskurs (eller vilken som nu är den officiella riktkursen), alltså en kostnad för valutaväxling.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!