.

fredag 25 januari 2013

Ny aktie in i Portföljen, Fortum

Nu har jag gjort slag i saken och köpt in mig i Kraftbolaget Fortum. Mitt inköpspris landade på 13,68 Euro vilket känns helt ok. De senaste åren har utdelningen legat på 1 Euro, i år räknar jag med att dom sänker utdelningen till 0,7 Euro men efter denna sänkning ger det mig ändå en direktavkastning på 5,1%



Anledningen till att jag valde Fortum var till stor del att jag vill ha en stor spridning i portföljen. Mitt hjärta klappar hårt för Amerikanska bolag med kvartalsutdelningar men det känns inte rätt att ligga allt för tungt exponerad mot dollarn.

januari februari mars april maj juni juli augusti september oktober november december














Astra 




Astra Z






H&M










Ratos







PG

PG

PG

PG



Fortum









Ovan ser ni hur min nuvarande utdelningsportfölj ser ut. Sju av tolv månader kommer det trilla in utdelningar på kontot. Förhoppningsvis kommer jag köpa några till bolag i år så 2014 kanske det blir utdelningar varje månad om jag har tur.

Fortum kommer med en rapport nästa vecka och kursen har dalat en del sista tiden. Möjligtvis är det så att folk oroar sig för att utdelningen skall sänkas och börjar sälja av lite smått innan rapporten. Jag personligen är inte speciellt orolig över detta pga mitt relativt låga inköpspris. Låt oss säga att utdelningen halveras till 0,5 Euro, jag kommer ändå att få en direktavkastning på 3,6% vilket är acceptabelt.

Det bäste vore dock om bolaget håller fast vid 1 Euro (om ekonomin tillåter detta dvs) en direktavkastning på 7,2% är riktigt bra!




2 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas du klarade dig hyfsat från Northland smällen. Har själv råkat ut för liknande och sålde av med rejäl förlust, blev ett bra förlust avdrag mot inkomstskatten. ;-) För dj-ligt iallafall när det händer. Bara att bita ihop o gå vidare!

john sa...

@anonym

För tillfället ligger jag ca 30 000 back i Northland. Men jag har inte sålt av aktierna än.

Jag mådde lite dåligt den första dagen men nu skrattar jag mest åt spektaklet. Jag lider dock med de sparare som har gått in tyngre än jag.

Precis som du skriver så är det bara att bita ihop och gå vidare.

Mvh
Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!