.

söndag 6 januari 2013

Mc Donalds VS Fortum

Mc Donalds och Fortum är två helt olika bolag med ingen som helst koppling (det skulle väl i så fall vara att Mc Donalds köper sin el ifrån fortum i Sverige/Finland...)

Däremot så är det något av dessa bolag som jag har tänkt ta in i min portfölj härnäst. Antagligen så blir det dagsformen som avgör vilket bolag som köps först. Mc Donalds hade gärna fått sjunka några dollar till så att jag får en direktavkastning på 3,5%, dock spelar några dollar hit och dit ingen större roll i det långa loppet.....

Seekingalpha.com

Som ni ser på bilden ovan så har Mc donalds etablerat sig i nästan alla världens länder. Folk kommer efterfråga snabbmat även i framtiden, dessutom är det inte speciellt svårt för bolaget att ändra sin meny om t ex en hälsosammare livstil breder ut sig över jorden. En stor fördel för Mc Donalds är som sagt att dom äger enorma mängder med butiksyta världen över.

Sen över till Fortum då. Jag har alltid velat ha ett Kraftproducerande bolag i min portfölj eftersom El är något vi alla använder. Tidigare har jag titta på på Amerikanska bolag t ex Exelon men känner nu att jag måste diversifiera portföljen lite mer och inte bara ta in Amerikanska bolag.

Fortums aktie har dalat rejält de senaste åren och dessutom gör en låg eurokurs att aktien känns riktigt köpvärd om man bara tittar på aktiekursen. Om bolaget fortsätter med att dela ut 1 euro (Fortum har delat ut 1 Euro de senaste 4 åren) så ger det en direktavkastning på ca 7% i dagsläget. Skulle ledningen få för sig att sänka utdelningen till 0,70 Euro så blir det ända en respektabel direktavkastning på 4,8%



Fördelen med Fortum gentemot Mc Donalds är den höga direktavkastningen. Nackdelen är dock att Fortum känns mer som ett riskabelt bolag att stoppa in i portföljen. Elpriser, kyla/värme, etableringen i ryssland m.m... allt detta är faktorer som kan påverka bolaget  både positivt och negativt.

Man får å andra sidan inte glömma bort att Fortum i slutändan har ett stabilt kassaflöde. 

Hur ser Ni på dessa två bolag?

Mvh Ekonomisk Trygghet





9 kommentarer:

Booban sa...

Jag väljer Burger King framför Mcdonalds när jag äter snabbmat. Jag väljer Max när jag kan. När jag var i USA åt jag inte en enda gång på Mcdonalds. Mina Amerikanska vänner föreslog inte en enda gång att äta där. Däremot åt jag på alla andra snabbtmat restaurangar, det finns gott om. McDonalds har tråkig mat och mjuka french fries. Jag anser inte att McDonalds har någon "moat", vem som helst kan lägga kött mellan bröd. McDonalds är bra utomlands. De andra kedjor är för inriktad till Amerikanska marknad. Men det kan de ändra på när de är redo. Gillar Yum Brands, men det gör alla andra också. Lite dyrt just nu.

Fortum ser fortfarande historikst billig ut. Men priset är kanske vad den ska vara efter den lagändringen som jag glömde nu.

minpassivainkomst sa...

Valde att tidigare i veckan investera i McDonalds. En stabil och ständigt växande utdelning, och en av världens mest kända varumärken. Sett över en 20-30-årsperiod så kan en sådan investering bara inte gå fel =) … tror jag, hehe.

Fortum ligger på min bevakningslista, för övrigt.

john sa...

@booban
Vad är det för lagändring som kommer påverka fortum? Jag åt på mc donalds igår och gillar det skarpt :) Men har iof också hört en del folk som föredrar burgerking.

@minpassivainkomst
Jag tror också Mc Donalds kan bli bra över lång sikt. Som jag skrev, folk kommer alltid att äta mat.

Mvh Eko Trygghet från mobilen

Booban sa...

"Wind fall" skatten var det. Ju mer pengar Fortum tjänar, deso mer skatt ska de betala. Vet inte om den har gått genom redan.

Om McDonalds som jag sa tidigare, är de riktig bra utomlands. Det är inte samma McDonalds vi ser. Jag har sett de med en mysig cafe del där folk sitter med sina ipads och lattés som på Starbucks. Jag bara inte tror att inte någon annan kan konkurrera ut dem.

Anonym sa...

Jag äger bägge bolagen, något jag tänker göra ett bra tag framöver. Mitt nästa köp mellan Fortum och McD kommer bli det sistnämnda.Förhoppningsvis under 85 om 1-2 månader.

Många lär äta på Max och BurgerKing, men jag har aldrig åkt förbi en McD utan att det är kö. Sådana bolag vill jag äga :)

Mvh/XO

Eric sa...

Jag är redan lång McDonalds sedan ett tag tillbaka och har även tänkt gå in i Fortum. Om jag däremot inte hade någon av dem idag hade valet relativt enkelt; McDonalds. MCDs utdelninstillväxt steg med 25% senaste året och som det ser ut historiskt kommer den att dubbleras var 2,5 år. Fortum har däremot legat stilla vad gäller utdelningstillväxt sedan 2008.

/ E

john sa...

Tack för alla svaren. Eftersom jag i dagsläget ogillar att ta allför höga risker i min aktiehandel lutar det mest åt MCD.

Jag satt uppe igår kväll och väntade på ett eventuellt köpläge (vill gärna komma in under 90 dollar) men aktien gick åt andra hållet. Det är bara att hålla ögonen öppna...

Mvh Ekonomisk Trygghet

Stabilekonomi sa...

McDonalds serverar 64 millioner kunder varje dag fördelat på ca 33 000 restauranger och har höjt utdelningen 35år i följd, Mycket fin och stabil aktie. Precis som du skriver så kan de ändra sin meny och enkelt anpassa sig om efterfrågan ändras, de bästa butikslägena har de redan i de flesta stora städer i världen.

Anonym sa...

Jag hade valt McD pga utdelningen och den stabila utdelningstillväxten. Alla ska ha mat i framtiden med. Folk blir mer och mer stressade och väljer den enkla vägen genom att köpa snabbmat istället för att laga egen mat.

Jag kommer dock att vänta med ett köp av aktien tills dess att den är mer tekniskt positiv. Nu så ligger den i en fallande trend som vi inte vet botten på. Det är alltid bättre att köpa i en positiv trend och låta trenden vara ens vän.

Inköpskostnaden betyder oerhört mycket i slutändan när det gäller hur bra ens investering har varit.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!