.

tisdag 15 januari 2013

Den som väntar på nåt gott...

väntar alltid för länge?

Lite så känns det just nu men jag måste intala mig själv att inköpspriset är viktigt. Tanken är att köpa in mig i Mc Donalds under 90 Dollar (aktien står för tillfället i ca 91,50)

thestamp.umd.edu

Som jag har skrivit tidigare är även Fortum ett bolag som jag gärna tar in i portföljen framöver, dock känns det bättre att börja med ett stabilare bolag och istället satsa på Fortum vid en större dipp i aktiemarknaden.

Ett annat bolag som i dagsläget har en bra direktavkastning (ca 3,4%) är jätten Johnson & Johnson. Dock börjar utdelningsandelen krypa upp lite väl högt så jag känner mig lite avvaktande i den frågan.

Vi får se, kanske har jag blivit delägare i ett nytt bolag nästa gång jag skriver ;)

Mvh
Ekonomisk Trygghet



4 kommentarer:

Christoffer sa...

Jag väntar också på att MCD kursen ska falla en liten bit.

Kring 89 USD är jag villig att köpa.

Då blir direktavkastningen 3,45%.

Mvh Christoffer

Anonym sa...

Jag gick in på 93USD, tyckte redan då att det var läge. Svårt att veta dock. Väntar själv på att en dipp ska komma så man kan köpa mer.

Tyvärr har jag råkat ut för att man väntat på de sista centen/ören men istället drar aktien iväg 4-5 % upp.

Dollarn är billig historiskt sätt.

Mvh/XO

Anonym sa...

Grundaren av Mcdonald's höll en föreläsning för avgångsstudenterna vid ett Universitet.
Första frågan han ställde till studenterna var: ”I vilken bransch är jag?”.
Alla började skratta.
En student svarade: ”finns det någon i hela världen som inte känner till att du är i hamburgerbranschen!”.
”Det var vad jag trodde ni skulle säga”. ”Men ni har fel, min bransch är fastigheter”.
Han visste att fastigheten och läget var de allra viktigaste framgångsfaktorerna för varje enskild franchisetagare.
McDonald´s är idag den största ensamägaren av fastigheter i hela världen.
De äger några av de högst värderade vägkorsningarna och gathörnen i hela världen.
McDonald’s hyr ut dem till franchisetagarna med minst 40 procents påslag.
Utöver bashyran tar man också ut ett tillägg som grundas på restaurangens årliga inkomster.

john sa...

Det var en rolig historia anonym. Då kanske man ska placera Mc Donalds i kategorin "Fast(ighet) Food" framöver? =)

@XO

Ja jag har också varit med om det flera gånger att man väntar på att kursen skall gå ner till en viss nivå innan man köper men så sticker kursen i väg åt andra hållet. Lite irriterande men å andra sidan kan man inte göra något åt det.

Jag kommer i af avvakta några dagar till och se om vi kommer under 90 Dollar.

Mvh Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!