.

torsdag 17 januari 2013

Flytt av Aktier till ISK, H&M

Jag har länge tänkt att flytta över mina HM-aktier som ligger på en aktiedepå hos Nordnetdirekt till mitt Investeringssparkonto. Jag har bara haft svårt för att göra slag i saken men nu ska jag försöka ta tag i det.

Det "jobbiga" med detta blir att jag måste sälja av aktierna, sedan vänta några dagar innan jag kan ta ut pengarna och föra över dom till ISK`n. Under dessa dagar kan mycket hända med aktiekursen. Går den upp förlorar jag en del och går den ner så är det bara positivt.

Det positiva med flytten är att det är skattemässigt fördelaktigt att ha aktierna i en ISK. Dessutom kommer jag ett steg närmare att ha alla mina aktier samlade på ett och samma ställe vilket är skönt.

Ett annat och kanske bättre alternativ (om det nu är lagligt!?) är köpa HM-aktier i ISK samtidigt som jag säljer papperna i Aktiedepån.

Hur gjorde Ni läsare när ni flyttade över Era aktier till Investeringssparkontot?

Mvh

Ekonomisk Trygghet

6 kommentarer:

Anonym sa...

Mailade Avanza, så flyttade de aktierna två dagar senare till aktuell kurs. Skattemässigt räknas det som en försäljning, men man behöver absolut inte sälja och köpa själv och det utgår inget courtage.

Anonym sa...

https://www.nordnet.se/pdf/se/overforingsfullmakt.pdf

john sa...

Aha på så vis. Jag mailade och frågade om dom kunde föra över mina aktier till min ISK, fick som svar att det inte går.

Men nu förstår jag att jag först måste föra över från Aktiedepå till Aktiedepå och SEN till ISK.

Tack för svaren!

Mvh
Ekonomisk Trygghet

Andreas sa...

Sålde av mina aktier först och förde över till ISK. Visste inte att man kunde be banken att byta konto vid det tillfället och jag hade lite brottom. Missade lite på kurs och fick betala courtage men blev i alla fall lite smartare ;)

Anonym sa...

Klart de kan flytta in dom! Räknassom försäljning till dagskurs som innebär skatt/avdrag till nästa års deklaration. Bra beslut!

Cristoffer sa...

Just det faktum att man äger aktierna och därmed kan flytta dem från depå->ISK och sedan från ISK->ISK är en av huvudpoängerna med ISK kontra "ägande" i KF.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!