.

måndag 23 juli 2012

Spara pengar med självplock

I år så har vi börjat med odling i minimal skala här hemma. Dessutom har vi plockat en del svamp och jordgubbar.

Det kan vara ganska jobbigt och tidskrävande att t ex plocka kantareller men lyckas man hitta mycket svamp ett bra år så kan det löna sig ganska väl. En sak vi gjorde för några veckor sedan var att åka till ett självplock för jordgubbar. Vi fick ihop ca 4,5 kg jordgubbar och det kostade endast 110 kr.


Vi har även köpt 2st tomatplantor och dom har redan börjat ge oss lite tomater. Vi köpte även några påsar med fröer (tomat) och det har redan kommit upp väldigt många plantor, jag tror vi har minst 8 krukor ståendes i våra fönster med tomatplantor. Så nu hoppas vi att även dom ska växa och frodas så att vi kan bli lite mer självförsörjande på grönsaker nästa år.



Det är en skön känsla att fylla frysen/äta saker man producerat och plockat själv. Vårt nästa projekt blir att försöka fånga lite fisk  som vi kan rensa och sedan stoppa in i frysen.

  Shanghailist.com

Hur extrema är Ni i ert sparande, plockar ni t ex svamp, bär och frukt för nöjes skull eller är det för att spara pengar?

3 kommentarer:

Aktiefilosofen sa...

Fy fan den där fisken ser inte trevlig ut.

När jag fått tag på ett mer permanent boende är tanken att börja lite smått med egna kryddodlingar. Är lite sugen på att odla mina egna chilifrukter, borde inte vara så svårt tycker jag, men för mig skulle det vara för nöjes skull :-)

Andreas sa...

Är i en ganska liknande situation av föregående inlägg. Har en nyköpt lägenhet om 2 månader som jag kommer ha en 11 kvm stor balkong på som jag tänkte använda som sällskapsrum/odla grönsaker. Kommer att börja med tomatplantor och så några frön som jag tog med mig ifrån Vietnam.

Ska försöka bli lite mer självförsörjande med mat men svårt då jag tränar och äter ganska stora mängder.

Anonym sa...

#aktiefilosofen
Vi sådde även några frön från chili för några veckor sedan. Det har redan kommit upp ca 5-10 cm höga plantor, det ska bli spännande att se om det blir nån frukt :)

#andreas
Tomatplantor är nog en bra ide att börja med, de är ganska lättskötta och tomaterna ploppar upp i rask takt. Om du äter mycket kött så kanske det kan vara ekonomiskt fördelaktigt att gå med i ett jaktlag/skaffa jaktlicens?

Mvh ekonomisk trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!