.

lördag 7 juli 2012

Portföljutveckling, uppdatering 7 Juli

Det var inte så längesedan jag gjorde en portföljuppdatering men nu när jag har fått in ett nytt bolag i portföljen känns det som att jag lika gärna kan köra en liten "update"

Sedan 27 Juni har min portfölj ökat med 1,7% Eftersom Northland Resources är ett så pass stort innehav (alldeles för stort egentligen) i min portfölj är det just den aktien som påverkar portföljens värde i första hand.


Mitt mål är att ha på ett ungefär lika stora delar av respektive aktie i portföljen. Jag kommer å andra sidan inte sälja av Northland-aktier i nuläget för att uppnå detta, istället får jag försöka "komma ikapp" med de andra bolagen genom att köpa mer aktier.
Det kan dock bli svårt om allt går enligt planerna med Northland Resources eftersom aktien då kommer öka enormt mycket i värde.


Mina innehav:


Northland Resources
Procter & Gamble
Astra Zeneca
Ratos
H&M
Avanza Zero (liten post)

Mitt lilla innehav i Avanza Zero ligger verkligen på gränsen till en försäljning nu (enligt MA50/MA200 modellen) Nästa vecka kommer jag få reda på om MA50 bryter igenom MA200 eller om linjen tar sig uppåt igen. Som en del har påpekat så vore det bättre om jag använt mig av EMA istället för SMA men jag känner att jag vill fortsätta med "Simple Moving Average" i denna affären tills ett avslut uppnåtts.






4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Gällande Avanza Zero (SIX30RX).
Det senaste året verkar det inte ha spelat någon större roll om man har kört SMA eller EMA enligt MA50/MA200, köp vid guldkors, försäljning vid dödskors.
Ser ut som man gått ur, respektive gått in i marknaden på ungefär samma nivåer. Alltså ett plus-minus-noll resultat.
Hur ser du på det?
Ha det bra.

Andreas sa...

Har du missat deathcrosset?

https://dl.dropbox.com/u/83757927/Death%20cross%20OMX%201.jpg

Anonym sa...

#anonym

Om jag har förstått det rätt så ger EMA i regel snabbare signaler eftersom indikatorn lägger större vikt vid de senaste dagarna. Å andra sidan, om SMA har funkat lika bra historiskt sett så borze det funka lika bra. Inom finansvärlden brukar man ju säga KISS (keep it simple stupid ) dvs. Håll det enkelt.

#andreas

Vilket program använder du dig av för att få fram dödskorset?
Jag hsr nämligen inte fått nåt dödskors än när jag kollar på yahoo finance (omxs30)

Mvh // ekonomisk trygghet från mobilen

Andreas sa...

Får ursäkta, kommer inte ihåg vart jag fick tag på den grafen :P Använder själv inte strategin i någon större utsträckning, dock är jag sugen på att prova den för pensionssparande i någon lågavgifts fond som ava zero.

Cornucopia skrev om detta "falska" death cross som du hittar här:
http://cornucopia.cornubot.se/2012/07/marknadskommentar-dodskors-i-omxs30.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FxnFd+%28Cornucopia%3F%29

Mvh Andreas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!