.

måndag 2 juli 2012

Nytt aktieköp, Procter & Gamble

Förra veckan gjorde jag slag i saken och köpte in mig i ett nytt bolag. Det blev Procter & Gamble som fick dimpa ner i min utdelningsportfölj.




Bolaget är listat på den Amerikanska börsen och de flesta människor har säkerligen använt några av deras produkter. Här är t ex en lista på produkter bolaget säljer:


Always
Pampers
Ariel
Yes
Pringles
Duracell
Vicks
Gilette
Head & Shoulders
Braun
m.m......


Min direktavkastning landade på ca 3,7% (i USD) men för att räkna ut den faktiska direktavkastningen måste jag vänta tills alla utdelningarna kommit in på kontot detta året (och även ta med de två första jag missat detta år i beräkningen)

Detta måste göras eftersom utdelningarna växlas om till Svenska SEK när jag får dom och då kan summan variera en hel del pga valutaförändringar i USD/SEK.

I övrigt tror jag detta blir ett riktigt bra inköp som jag kan behålla i många år framöver. Lyckas PG höja sin utdelning något nästa år och dessutom sänka sin Payout Ratio så kommer jag känna mig väldigt lugn med denna investering.




Ovan ser Ni en bild på hur min portfölj ser ut utdelningsmässigt, notera dock att jag inte har fått utdelningar i Februari och Maj från P&G i år. Mitt mål år att få utdelningar varje månad och det innebär att jag måste köpa bolag som delar ut i Januari, April, Juni, Juli, Oktober och December (jag har inte tänkt sälja av något av mina nuvarande innehav)






8 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant! P&G känns som ett tryggt köp, men vad är tanken med utdelning varje månad?

Anonym sa...

Tanken är att i framtiden när jag har en lite större portfölj är att återinvestera utdelningarna direkt när dom kommer in på kontot. Förhoppningsvis har nätmäklarna infört automatisk återinvestering då också. Sen är det även väldigt motiverande för sparandet att få in pengar på kontot varje månad + att ränta på ränta effekten blir väldigt effektiv.

Mvh eko trygghet

Anonym sa...

PG tillhör den exlusiva skaran av av amerikanska bolag som har höjt utdelningen VARJE år i 25 år eller mer. Om jag kommer ihåg rätt har PG delat ut i 56 år i sträck. Inte illa. Vi får hoppas att nuvarande CEOn får ordning på torpet och förutom de 5000 pers (10 000?) han skulle sparka även hyfs på de övriga delarna. Walk the talk helt enkelt.

john sa...

#Anonym

Absolut det blir spännande att se hur bolaget utvecklas 2013-1014. 10 Miljarder skall sparas in inom de närmsta åren om jag har läst rätt.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Martin sa...

Verkar extremt korkat att köpa aktier och ha som urvalskriterium när de delar ut.

john sa...

#Martin

När man väl ska börja ta av utdelningarna (T ex som ett komplement vid pensionen) så är det bra om man får ett jämt kassaflöde varje månad.

Om man har hela världens bolag som urval så är det inga som helst problem att sätta ihop en stabil portfölj som delar ut varje månad, det räcker egentligen att man bara letar på USA-börsen men jag anser att det är bättre att investera i bolag över hela världen pga riskspridningen.

T ex China Mobile - ett stabilt telebolag som har sin bas i China

Fortum - Norden

Tesco - Livsmedelbranschen i Storbritannien

P&G - USA

osv....

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Anonym sa...

Pringles är sålt till kelloggs...

john sa...

#Anonym

Det visste jag inte, tack för informationen!

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!