.

söndag 8 juli 2012

Excelmall för utdelningar

År 2009 laddade jag ner en Excelmall som bloggaren 40 procent 20 år har skapat. Nu när jag har tagit upp jakten på utdelningar igen så har jag återigen börjat använda mig utav denna mycket smidiga mall.

Det som är smidigt är att man kan både fylla i årets alla utdelningar (månad för månad) och även årsutdelningar under ca 35 år. Så teoretiskt sett kan man behålla denna mall i sitt ursprungsformat under 35 års tid förutsatt att datorerna stödjer filformatet även i framtiden =)

Här kan Ni läsa lite mer om mallen:
http://40procent20ar.blogspot.se/2009/07/ha-koll-pa-utdelningarna-excel-mall.html

Och här är en direktlänk till filen:
UTDELNINGSTIDER.XLS 

För mig fungerar det bra att öppna filen med Open Office. Jag tycker denna Excelmall är riktigt bra för att få en överblick över sina utdelningar.En ÄNNU bättre mall hade dock sett ut så här på ett ungefär:

-Först och främst skriver man in antal aktier och inköpskurs på alla aktier i portföljen


-Vid varje utdelningstillfälle skriver man in beloppet vid respektive aktie


- När detta är gjort skall mallen räkna ut direktavkastningen på portföljen automatiskt och vid slutet på året när man fått in alla utdelningar på kontot så ser man hur hög direktavkastningen på portföljen blir.


- Dessa funktioner i kombination med 40procent20års´s mall hade varit optimalt!

Vet någon av Er läsare om det finns mer avancerade mallar som fungerar i stil med det jag skrivit ovan?

Mvh //Ekonomisk Trygghet






2 kommentarer:

JustSomeone sa...

Jag använder mig av GoogleDocs för min ekonomi. Detta till stor del för att man kan få aktiedata direkt in i dokumentet och för att man kan nå dokumentet överallt.

För amerikanska aktier finns funktionen =GoogleFinance(ticker, "funktion")

Se länk:
http://support.google.com/docs/bin/answer.py?hl=en&answer=155178

För Svenska aktier får man istället importera informationen från Yahoo Finance. Detta gör man genom funktionen =ImportData("adress")

För Yahoo Data:
http://www.gummy-stuff.org/Yahoo-data.htm

john sa...

#Justsomeone

Ja Google Docs verkar vara bättre integrerat med övriga nätet.

Lite synd är det att yahoo finance/Google Finance inte har mer information om Svenska aktier t ex utdelningar och utdelningshistorik.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!