.

måndag 16 november 2009

Min Investeringsstrategi

(Uppdaterad 1 Maj 2012)

Här har jag skrivit ner hur jag investerar mina surt förvärvade pengar på börsen. För några år sedan såg detta inlägg helt annorlunda ut eftersom jag då sysslade med utdelningsinvestering. Efter ett börsras kände jag att mitt psyke inte passade speciellt bra till utdelningsinvesteringar, visst de flesta utdelningarna trillade in på kontot även om börsen gick dåligt men det mest knäckande för mig var att aktiekurserna rasade i botten och i dagsläget ligger jag fortfarande back i några av mina innehav pga detta (så dessa kommer jag ligga kvar i och håva in utdelningar tills kurserna stiger)

Min nyligen funna strategi är väldigt enkel och lätt att följa. Förhoppningsvis kommer den att ge mig både mer tid och pengar. Strategin kallas för MA50/MA200 och går ut på att man köper aktier/fonder när MA50 korsar MA200 underifrån. När MA50 korsar MA200 ovanifrån säljer man, svårare än så är det inte.
  Jag har valt att investera mina pengar i fonden Avanza Zero. Detta pga att fonden är helt avgiftsfri (Inget courtage/Förvaltningsavgift) dessutom följer den SIX30RX som är snarlik OMXS30 i kursrörelserna. Jag har inte hittat någon sida som man kan följa SIX30RX med glidande medelvärden än så därför använder jag mig utav OMXS30 när jag tittar efter köp/säljsignaler.

Jag kommer att redovisa mina affärer på bloggen, antingen här i detta inlägg eller i en separat etikett kallad "Mina affärer" och då blir det i procent jag redovisar resultaten.

Har Ni några frågor/synpunkter angående min investeringsstrategi så är det fritt fram att kommentera!

Mvh //Ekonomisk Trygghet

17 kommentarer:

inte miljonär än sa...

Tycker din strategi är bra. Framförallt gillar jag att du funderar på konkreta mål som du vill nå även om du inte har valt vilket alternativ som passar dig bäst. Det kommer göra att du orkar hålla ut längre.

Det skall bli intressant att få följa din utdelningsväg!

Herr K sa...

Håller med intemiljonären, det var intressant skrivet! Jag vill verkligen också ge mig på det...men än kan jag inte släppa potentialen i aktierna jag äger i nuläget :P

Passiv inkomst sa...

Du som jobbar med passiva inkomster.
Tips är att registrera dig här: http://www.adtraction.com/signup.htm?aid=24423039

och göra reklam för Akelius mm.

/ Malte

john sa...

#Inte miljonär än
Ja jag har förstått att om jag sätter upp alltför höga mål så kan det lätt bli så att jag tröttnar. Att få ihop till matkostnaderna kommer inte ta så många år, alternativ 3 får jag nog räkna med minst 20 år för att uppnå.

#Herr K
Jag förstår att det känns jobbigt att sälja av de aktier du har nu. Men jag tror att om du nu satsar på bolag som delar ut varje månad så kommer du få blodad tand när de första utdelningarna trillar in =)
Du har inte möjlighet ha kvar lite av del gamla aktierna och även satsa på utdelningsaktier?

Mvh //Ekonomisk trygghet

john sa...

#Malte

Tack för infon. I nuläget nöjjer jag mig med Adsense och affiliator men tack för länken!

J sa...

Att ha sin strategi uttalad och nerskriven tror jag, vid sidan av en klar målbild (som du ju också har), är det viktigaste för att kunna genomföra den. Tycker strategin i sig låter riktigt vettig!

john sa...

#4020 och J

Tack så mycket!
Jag kommer ihåg ett citat från en av mina ekonomiböcker
"Många överskattar vad dom kan göra på ett år, men underskattar vad som kan ske på 10 år."

Om några månader så har jag hållt på med utdelningsinvestering i ett år (började i April/maj) och redan nu har jag mer pengar än vad jag någonsin har haft tidigare i mitt liv, lite skrämmande faktisk hur oekonomisk jag varit tidigare...

Mvh Ekonomisk trygghet

Joakim sa...

Intressant inlägg, din strategi liknar min väldigt mycket. Det är nog vettigt att ha delmål så man inte satsar på att bli ekonomsikt oberoende direkt.

Jag är nu i läget att halva mitt matkonto kan betlas av utdelningar(även om de inte gör det utan återinvesteras) :)

Lycka till i fortsättningen!

john sa...

#Joakim

Det låter som att du har kommit en bra bit på vägen, får man fråga vad du har för slutmål med dina investeringar?

Mvh //Ekonomisk trygghet

Unknown sa...

Väl skrivet!

Mvh, Sebastia.

svenskmillionaire sa...

Riktigt intressant! Din strategi är mycket lik den jag själv har börjat att fila på. Jag hoppas kunna skriva min egen i bloggen inom relativt snar framtid.

Det svåra är detaljen "behålla" i strategin köpa-och-behålla. Det blir lätt gjort (för egen del iallafall) att man säljer aktierna i ett bolag som har gått upp mycket, man tar hem vinsten, och investerar pengarna i något annat bolag. Men kan inte det vara vettigt ibland? Vad tror du?

john sa...

#Svenskmillionaire

Jag ser inget fel i att ta hem en vinst om ens aktier har rusat uppåt, det beror helt och hållet på vilken strategi man har. Jag själv skulle bara ta hem en vinst om det är en aktie som jag inte känner mig 100% bekväm med som utdelningsaktie.

Tex Wilhelmsen som jag hade i portföljen, om den aktien hade rusat uppåt 20-30%så hade jag nog sålt av och investerat i ett tryggare utdelningsbolag.
Om däremot mina Coca Cola-aktier hade stigit 20-30 procent hade jag INTE sålt av dom eftersom jag känner mig 100% trygg i det innehavet.

Sedan är det även en courtagefråga. Är man en småsparare som mig så äter courtaget upp väldigt mycket om jag ska hålla på att köpa och sälja. Om man däremot handlar med väldigt höga summor så blir tradingen mindre lidande av courtaget.

Det ska bli spännande att läsa om din strategi, lycka till!

//Ekonomisk trygghet

Anonym sa...

Jag tycker din strategi är bra för att kunna minska oro och tiden man lägger för att följa sina investeringar.

Har du förslag på några andra lämpliga lågpris-indexfonder som är lämpliga att investera enligt MA50/200? Avanza Zero har ju tyvärr ett maxtak på 25kkr per dag.

Anonym sa...

Bra strategi. Har du provat att använda metoden på någon investmentaktie typ Ratos istället. De har ju under ett decennie överträffat index månfalt. De har dessutom en högre direktavkastning än börsen som helhet.

Vilken sida använder du för att analysera MA50/200 eller använder du ett program där du får betala för uppdateringarna såsom Viking motsv?

john sa...

#Anonym 21:16

Ja det känns som en bra och framförallt enkel strategi. Jag anser att man kan använda sig utav Avanza Zero med ett portföljvärde upptill 100 000 kr, efter det blir det jobbigt att ta sig in och ur fonden eftersom precis som du skriver maxtaket är på 25kk/dag.

Eftersom jag inte är uppe i dom summorna än så har jag inte börjat titta mig om efter andra alternativ, men det är något som jag ska kolla upp så håll utkik på bloggen efter inlägg om just det.

#Anonym 21:28

Nej jag kör Avanza Zero pga riskspridningen. Det går säkert lika bra att änvända metoden på enskilda stabila aktiebolag, fördelen är också att man slipper förvaltningsavgifter (Om man inte handlar Avanza Zero dvs)

Det kan bli så att jag går över till att handla aktier i framtiden enligt MA50/MA200 OM jag inte hittar någon bra fond som inte har riktigt låga förvaltningsavgifter.

Jag äger aktier i Ratos men köpte dom i utdelningssyfte. Antagligen säljer jag av aktierna när/om börsen stiger lite till.

Sidan som jag använder för att titta på MA50/MA200 är http://uk.finance.yahoo.com/

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Anonym sa...

Aldrig använt uk.funance.yahoo. Verkar intressant. Skulle du kunna ge en direktlänk till grafen du använder, eller en "vägbeskrivning"?
Var inne och tittade lite men kunde inte hitta dessa MA50/MA200

john sa...

#Anonym

Absolut, här kommer en vägledning:

1. ---> http://uk.finance.yahoo.com/

2. Skriv OMXS30 i "Get quotes-rutan" Välj sedan OMXS30 Index - Stockholm

3. Sen klickar du på "Interactive" under rubriken CHARTS på vänstersidan.

4. Nu får du upp ett diagram över kursen, vanligtvis är det förinställt på en dag, jag brukar ändra till 1 eller 2 år.

5. Sen är det bara att välja "Technical Indicators" längst upp i diagrammet och därefter klicka på "Simple moving Average"

6. Därefter fyller du i 50 i "Line 1 period" och 200 i "Line 2 Period"


Sådär nu skall allt vara klart, när man har gjort det en gång brukar dessa inställningar sparas på datorn så man slipper fylla i medelvärderna varje gång man går in på sidan.

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!