.

lördag 14 november 2009

14 November, halva tiden gått

Nu har halva månaden gått och jag längtar redan efter lönen =)

Jag känner mig ganska fattig ibland faktiskt, inte för att jag inte jobbar (jag jobbar) utan för att efter jag /vi lagt undan våra sparpengar i början av månaden har vi helt enkelt en ganska tajt budget att leva efter.
Men det är ju givetvis upp till mig hur mycket jag ska spara varje månad och det är helt klart värt att leva "fattigt" när jag vet vart pengarna går. Vi har bestämt att någon gång ska vi ta en "vit månad" och inte spara undan så mycket pengar, detta för att kunna unna oss det lilla extra tex köpa vilken mat vi vill, gå ut mer och roa oss, bio etc.... en belöningsmånad helt enkelt. När den kommer är dock inte bestämt.

Mot Miljonen hade fixat ett mycket snyggt diagram som han länkat upp på sin hemsida http://www.motmiljonen.blogspot.com/
Det är mycket möjligt att jag går över till det diagrammet när jag gör nästa värdeutveckling på min utdelningsportfölj.

Ses snart igen!

2 kommentarer:

Auri sacra fames sa...

Hej John!
Så du går runt och känner dig fattig, hade jag gjort det så hade jag nog tappat motivationen till att spara till slut. Själv tycker jag att jag har mer pengar att leva för än tidigare trots att jag gått från att inte spara alls till att spara ganska mycket (för mig handlar sparande inte bara om att få ihop nollor på kontot utan även att få så mycket för pengarna jag spenderar som möjligt).

Är det inte bättre att lägga upp en sparplan där du slipper känna dig fattig vilket, enligt mina erfarenheter iaf, gör att det blir en hållbar plan, eller satsar du stenhårt i början p.g.a. tidsaspekten som måste räknas in i aktiesparande?

Jag har en budget för mat som jag tror ligger en bit över många andra ekonomibloggare, jag äter i stort sett det jag vill även om jag ibland väljer att äta billigare. Det känns inte som ett måste utan en valfrihet. Varje månad lägger jag även in pengar på ett konto som jag kallar samboroligt, inga större summor men de måste gå till något kul som bara jag och min sambo gör tillsammans.

Kanske är det lösningen för Er, en summa pengar som Ni lägger undan varje månad och som måste gå till Nöje. Gör Ni ingenting så växer summan och Ni kan göra något dyrare. Funkar bra för oss iaf?=)

john sa...

Hej Auri!

Ja vissa dagar känns det som om vi har en lite för tajt budget, oftast går det bra men ibland känner jag mig lite för begränsad pga pengabrist. Precis som du skriver så försöker jag spara och investera så mycket som möjligt nu i början för att få igång ränta på räntaeffekten så fort som möjligt. Planen är väl att ta det lite lugnare med aktiesparandet om ett/två år.

Samboroligt låter faktiskt som en bra idè! Jag får ta upp detta med Min sambo.

Samtidigt som det är mycket sparande nu så vet jag att jag inte kommer ångra mig om några år.

Mvh //Ekonomisk trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!