.

torsdag 5 november 2009

Förväntad avkastning på 20 000kr?

Mina planer på "högriskportföljen" utvecklas hela tiden. Nu har jag även börjat fundera på hur stor summa pengar jag ska använda mig av att investera i portföljen. Jag tänkte lägga upp strategin enligt följande:

Jag jobbar mig upp till 20 000 kr vilket får vara minimum på portföljen. På vägen dit kommer jag återinvestera eventuella vinster och dessutom självklart skjuta till likvida medel för att komma upp i 20 000kr.
När jag har kommit upp i denna summa så tänkte jag börja ta ut eventuella vinster och sätta över på mitt och min sambos Hus-konto (planerat husköp).

När jag uppnåt en avkastning på 1000 kr sätter jag över dessa på huskontot, blir vinsten mer än 1000 kr återinvesterar jag resterande.

Innehavstiden ska vara ca 1-6 veckor beroende på sälj/köp-tillfällen, detta för att lära mig handla med aktier även kortsiktigt och inte bara enligt utdelningsstrategin.

Jag kommer handla med stop loss på nedåtsidan dvs när aktien stigit till 1000 kr sätter jag en stop loss där för att säkra vinsten.


Jag vet inte jag kanske är helt ute och cyklar i min strategi? Nybörjare som jag är... Jag är väl medveten om riskerna och att jag mycket väl även kan gå back 1000 kr vissa månader. Den stora frågan jag har är väl egentligen om jag kan förvänta mig 1000kr (5%) avkastning på ca 6 veckor?

Jag kanske helt enkelt får ha en högre summa att använda mig av för att lyckas komma upp i 1000 kronor`s avkastning på 3-6 veckor. Sedan känner jag även att jag måste lära mera om st
op loss och hur det fungerar, 40procent20år har en artikel om detta HÄR

Alltså min egen slutsats och dilemma: Ju mer pengar jag har investerat desto mindre avkastning behöver jag för att uppnå mitt vinstmål (1000 kr). Nackdelen är att jag även då kan förlora mer pengar om jag gör felköp, vilket säkert kommer hända iom att jag är ny på området.


Som ni ser har jag många tankar och funderingar. Tips, ideèr och hjälp mottages gärna!

5 kommentarer:

Herr K sa...

Jag är också nybörjare på investeringsstrategier, men jag tycker du verkar ha lagt upp en klok plan. Att nå de där 5 procenten kan dock bli lurigt, men det är det å andra sidan alltid på börsen. Personligen tror jag du kan lyckas med det (jag har inte haft några problem att skapa bra avkastning, men då på längre sikt än 3-6 veckor).

Du kanske kan förlänga din horisont om du inte uppnår din avkastning på så kort tid?

john sa...

#Herr K

Det var faktiskt en riktigt bra idè. Jag kanske borde fokusera mer på vinstmålet än placeringstiden. Det får ta den tid det tar helt enkelt att uppnå ca 5%.

Mvh //Ekonomisk trygghet

Herr K sa...

Ja, risken är ju kanske stor att du blir för frestad att omplacera om du inte uppnår dina 5% under din tidsperiod, och tar känslobaserade felbeslut... så hellre en förbestämd avkastning på obestämd tid för min del iaf :)

Bli Rik och Ekonomiskt Oberoende sa...

Det där förstår jag inte ... ta 1000 kr till "huskontot"?

OM du lyckas investera till 5% tillväxt per 6 veckor och sedan återinvesterar precis allt så har du inom 10 år en direkt avkastning på ca 60 000 kr/6 veckor och ett kapital på ca 1.27 milj kr

Verkar dumt att INTE återinvestera precis allt, speciellt om man tror sig kunna hålla den tillväxten

john sa...

Huskontot är ett konto som jag och min sambo har tillsammans, där lägger vi pengar som vi sedan ska använda när vi köper hus (planerat om 4-5 år). Att ta ut dessa 1000kr säkrar då en inkomst till huskontot så att säga. Men 5% ökning på 6 veckor kanske är svårt att uppnå som sagt.

Men precis som du säger så om jag återinvesterar allt så får jag även mer avkastning (även större förlust åt andra hållet).

Mvh //Ekonomisk trygghet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Click Here!